was deze keer van mijn Ae 6/6 II, een Zwitserse locomotief.
De kenners op Beneluxspoor zagen direct dat het om een elok ging, maar welke was onduidelijk.
Ze zagen er vooral een Duitse E52 in, ook een elok met twee voorloopwielen.
Veel eloks met voorloopwielen waren er niet, rond 1935 was men bezig met locomotieven die in z'n geheel konden scharnieren,
zoals de Duitse en Zwitserse krokodil, daarna werden de draaistellen uitgevonden.
Uiteraard plaats ik hier een teveel aan foto's van deze lok op de mooie baan van Wim Vink.
Voor de liefhebbers kan ik alvast verklappen
dat dit niet de laatste serie van een lok op de baan van Wim is.
Hachelijk?
7 opmerkingen:
Weer een mooie loc ( mag op een Zwitserse baan natuurlijk niet ontbreken)op de foto. Komt goed uit in het industriële hoekje van zn baan. Dank voor delen.
@Erik: ik vind dit ook een schitterende lok met zn stoomlocomotief frame en wielen, een van de eerdere elektrische locomotieven die wel erg degelijk was, ze hebben het volgens mij lang volgehouden. Ja, van 1923 tot 1977, zie https://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Ae_3/6_II. En op de fotogenieke baan van Wim Vink doet deze lok het natuurlijk ook heel goed!
Schitterende foto's van de deze prachtige baan met fotogenieke loc. Waarschijnlijk wisselstroomloc op gelijkstroombaan?
@Ad: het is inderdaad mijn wisselstroomlok op een 2rail baan, rijden kan hij daar niet, maar veroorzaakt wel kortsluiting. Het gaat Wim om de foto’s, het was niet de bedoeling om ook te rijden.
Zwitserland is inderdaad een land waar het rijden met lokomotieven een uitdaging was door de scherpe bochten enerzijds en de h0oogte verschillen anderzijds... Een mooi lokje.
Een mooie aanwinst voor je collectie. Veel plezier er mee.
@Sjoerd: het waren de tunnels die de Zwitsers dwongen om te stoppen met stoomtreinen. De machinist en stoker waren aan de andere kant van de Gotthardtunnel vaak buiten bewustzijn door de walmen van de stoomlok, een gevaarlijke en ongezonde situatie. Omdat Zwitserland olie moet kopen waren dieseltreinen geen goed alternatief, maar elektrische treinen wel! Zwitserland kon met waterkrachtcentrales zelf stroom opwekken. Tegenwoordig wekken 6 dalende locomotieven genoeg stroom voor 4 stijgende locomotieven, de centrale hoeft maar stroom voor 2 stijgende locomotieven op te wekken. Maar dat is nu met moderne locomotieven, de Ae 3/6 II op de foto kon natuurlijk geen stroom terugvoeren naar de bovenleiding.
@Francky: dit is een locomotief die ik al langere tijd in bezit heb, zeker al iets van 15 jaar. Hij mocht mee naar Wim Vink omdat hij erg fotogeniek is.
Een reactie posten