zijn fraaie verzameling Marklin locomotiefjes wordt nu verkocht om een donatie aan een goed doel te kunnen doen.
Omdat mijn zolder al vol staat heb ik me met veel moeite weten te beperken tot 1 locomotiefje in de verzameling, het gaat dan om de 1601 van Railion.
Op dit moment bestaat mijn verzameling Marklin NS 1600 (en 1 Roco) locomotieven uit de eerste versie van Marklin, de 1631, die abusievelijk met een sneeuwschuiver is uitgebracht.
Hoewel deze sneeuwschuiver eenvoudig te verwijderen is laat ik deze er onder zitten.
De tweede lok is dan de 1637 van NS Cargo,
zo heette de goederentak van NS na de privatisering in 1995.
De derde lok is dan de nieuwe aanwinst, de 1601 van Railion,
zoals de goederenvervoeronderneming heette van 2000 tot 2009.
Lok vier is de versie van DB Schenker en DB Cargo (2009-heden).
De NS 1600 die werden toebedeeld aan NS reizigers kregen een nieuw nummer, dit werd de serie 1800.
Hoewel er ook een 1800 van Marklin bestaat heb ik voor het trekken van de dubbeldekstrein een Roco gekocht,
de 1858, die standaard was uitgerust met sluitlichten.
Overbodige locomotieven werden verkocht aan de overige vervoerders,
zo kwam deze 1619 bij Raillogix terecht.
En werd de 1621 een paar jaar door vervoerder Husa ingezet.
Door Roco zijn meerdere varianten van de 1600 uitgebracht, dit zijn de de door Marklin uitgebrachte versies en bijvoorbeeld de Postbank, de Rotterdam Rail Feeding, de Railpromo, de Railforce one, in 2023 de Volker rail en de Railadventure, meer dan er op mijn baan passen.
Wat de kenners (Ad, Sjoerd en Loki) wel direct zullen opmerken: ik mis een NS 1700. Volgens de site van meneer Marklin is in augustus de 1707 leverbaar......
Hachelijk?
12 opmerkingen:
Velen zullen het verschil tussen de 1600 en 1700 alleen maar zien in de nummers van de locomotieven... Maar een mooie verzameling was het zeker
@Sjoerd: in werkelijkheid zaten er technische verschillen tussen een 1600 en 1700, maar voor de kijker zijn het vrijwel identieke machines. Ik heb me laten vertellen dat het bij een 1700 mogelijk was dat er olie in de lok kon achterblijven, waar dit er bij een 1600 wel uit liep. Wat erg milieuonvriendelijk gevonden kan worden. Resultaat was dat er diverse 1700 uitgebrand zijn als deze olie te heet werd. Van de 1600 is geen enkel exemplaar uitgebrand.
@Sjoerd: dit zijn mijn 7 locomotieven van de serie 1600, het zijn alle verschillende uitvoeringen (geel of reclame) van Marklin. Van de gewone gele locomotieven (1600, 1700 of 1800) heb ik alleen de 1631. De nieuwe marklin 1707 is een nieuw ontwikkeld model, met veel meer details en op afstand bewegende pantografen. Helaas is deze lok ook meteen veel duurder.
Mooi om te zien hoe deze lok, het gat in je verzameling dicht. Recent gezien dat hij nu goed is ingereden en al een veelvoud van de meters gereden heeft , dan in al die jaren ervoor. Deze loc is goed terecht gekomen. Mooie herinnering aan een gewaardeerde liefhebber.
Zo blijft je verzameling groeien. Jammer dat de vorige eigenaar er niet meer is. Die zal gemist worden.
@Erik: deze 1601 hoefde ik minder lang dan gebruikelijk over na te denken, hij past inderdaad heel goed in de verzameling Marklin ns 1600. De verleiding is groot om ook Roco 1600 te verzamelen, maar tot op heden weet ik dat te onderdrukken.
@Francky: dat zal hij zeker! Zelf had ik hem maar een enkele keer gesproken.
Anoniem = Frank103
Ha Frank, dank dat je me in het rijtje van kenners, samen met Sjoerd en Loki, zet. Zelf ik he niet zo'n grote collectie van bovenstaande locseries. Maar de 1707 heb ik overwogen, maar ga h'm waarschijnlijk niet aanschaffen. Ben nog in afwachting van de RRF G2000. Komt nog bij dat ik mezelf (weer) een vrijwillige locstop heb opgegelegd. Echt heel zwaar! De G2000 is nog van voor de locstop; deze staat al meer dan jaar in bestelling. Ook heel erg zwaar. Tja valt allemaal niet mee...
Heeft Loki, vanwege zijn beperkte mobiliteit, zich op de modelspoorhobby gericht? Wel leuk om met de huiskat iets samen te doen.
@Ad: zeker behoor jij tot een van de kenners nu je probleemloos een G2000 van rrf weet te noemen! Kom daar maar eens om bij de gemiddelde tv kijker! Ik had vorig jaar de dubbeldeksrijtuigen besteld en na enig aarzelen ook de 1707, niet onbelangrijke gedachte was dat ik de lok vorig jaar voor 328 kon bestellen terwijl de oudere 1700 ook nog voor ruim 200 van de hand gaan. Dan is het prijsverschil beperkt voor het nieuwe model, full sound met bewegende pantografen. Ik heb de G2000 en 189 van RRF niet besteld, maar die zijn ook erg fraai.
Loki vindt de treinen erg interessant, maar slapen, eten en de buurkatten winnen wel!
Bij mij trekt/duwt de 1600 de dubbeldekkers. Ik heb ook nog de 1702, maar die heeft geen sluitlichten en dat is jammer bij het duwen v/d DDM-ers.
@Ad: voor mijn gewone dubbeldekker (DDM-1) heb ik een Roco 1858 gekocht, deze lok heeft standaard sluitlichten. Deze nieuwe dubbeldeksrijtuigen zijn van het type DD-AR (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksaggloregiomaterieel) en reden met een NS 1700 of met een mddm. Ik heb de 1707 besteld om met deze trein te rijden, uiteraard heeft de 1707 ook sluitlichten.
De oudere marklin 1600 en 1700 modellen (1631, 1637 ns cargo en de 1601 railion) hebben helaas geen sluitlichten, de nieuwere modellen (1615 db schenker, 1621 husa en de raillogix) hebben sluitlichten en een full sound decoder. De 1773 heeft wel sluitlichten en was voor 199 een tijd te koop, helaas heb ik verzuimd die aan te schaffen, zodat ik nu de 1707 wel moest bestellen.
Een reactie posten