vrijdag 1 september 2023

In Olten deel 2, de binnenkomst van de historische treinen


Zaterdagmorgen wandelden we na het ontbijt 

op ons gemakje naar het festivalterrein. 

(BLS 205 (Ae 6/8))

Tijdens de wandeling zagen we meerdere antieke treinen aankomen in Olten en vervolgens naar het depot rijden waar het festival gehouden werd. 

(SBB 10264 (Ae 3/6 III))

Uiteraard hebben we onderweg ook foto's gemaakt, de treinen waren nu nog redelijk netjes op de foto te zetten. 

(SBB 14253 (Ce 6/8 I) krokodil)

Eenmaal op het terrein van het lokfest hebben we eerst een aantal rode pijlen bekeken, 

(de donkerrood geschilderde SBB RCe 2/4 607)

treinstellen gemaakt rond 1935-1939. 

Al snel bleken we een rondrit te kunnen maken met de rode dubbelpijl, de Churchill. 

(SBB RAe 4/8 1021 de dubbele rode pijl Churchill)

Winston Churchill heeft in deze trein in 1946 een rondrit gemaakt door Zwitserland, zittend op stoel 45. 

We hebben snel kaartjes gekocht voor deze rit, 

een van de hoogtepunten van ons bezoek aan Olten! 

In een van de stations waar de rode dubbelpijl moest wachten 

zagen we ook de blauwe pijl van de BLS. 

Ook een erg fraai treinstel!

(BLS BCFe 4/6 736 de blauwe pijl)

Eenmaal terug op het festivalterrein was het helaas begonnen te regenen, 

(De lichtrode pijl RAe 2/4 1001)

ik heb de camera toen maar veilig - waterdicht - opgeborgen. 

(SBB 11801 (Ae 8/14))

Hachelijk?

5 opmerkingen:

Erik zei

Ha frank, leuk om jouw perspectief van de intocht te zien., Gelukkig weer met een verantwoord ontbijt.

Sjoerd zei

Heel mooi dat soort treinen. Die hebben we hier in Nederland volgens mij niet gehad. Jammer dat de regen uitbrak...

FRANK103 zei

@Erik: er zit niet veel verschil in met jouw foto’s, vind ik. En het culinaire deel moet jou ook aanspreken!

@Sjoerd: oude SBB en BLS treinen kunnen niet in Nederland rijden door het verschil in bovenleiding spanning. Ze kunnen Duitsland niet in door de smalle pantografen. Moderne locomotieven zijn wat dat betreft veel saaier, die kunnen in de juiste uitvoering door heel Europa rijden.

Ad zei

Het begin van dit blog zet meteen al de toon. Een voedzaam verantwoord ontbijt. Een must, want met zoveel moois in het verschiet, vraagt om goede voeding; er komt immer zoveel schoonheid op je af!

FRANK103 zei

@Ad: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, de vele kilometers wandelen en treinenspotten waren anders niet vol te houden.