(SBB Re 4/4 I in TEE kleuren)
een rondje over het treinenfestivalterrein gelopen.
Een groot deel van de locomotieven
(EBT 102 Be 4/4)
mochten van binnen worden bekeken
(SBB 10264 Ae 3/6 III op de draaischijf in Olten)
en waren er machinisten aanwezig die vragen konden beantwoorden,
(SBB 10001 Re 4/4)
Ook mocht of moest door de lok heen gelopen worden,
(Cabine van de Re 4/4 I)
naar de andere cabine,
(Schakelkast Re 4/4 I)
om daar weer van de lok af te gaan.
Het binnenwerk van een oude locomotief
(SBB Re 4/4 II)
ziet er heel anders uit dan de computerkasten
(SBB 11801 Ae 8/14)
en koelventilatoren in een moderne lok.
(Motoren en schakelkasten van de Ae 8/14)
Grappig vonden we de opmerking
dat we nergens aan mochten zitten in de lok,
(Compressor? in de Ae 8/14)
deze stond onder spanning.
Overal waren bordjes geplakt
dat je niet op een lok mocht klimmen als deze onder spanning stond,
nu klommen we op de lok en mochten we er zelfs doorheen lopen.
Misschien een heel schoon volkje, die Zwitsers,
maar de veiligheidsmaatregelen zijn heel anders dan in Nederland.
Misschien wel omdat Zwitsers (en Duitsers)
luisteren naar wat er gezegd wordt?
(Cabine van de krokodil)
Thuis hoor ik het grut over sleutel 13 waarmee ze van alles los kunnen draaien,
(Schakelkast in de krokodil, deze wordt bediend met het wiel op de vorige foto, de beweging wordt overgebracht met kettingen)
in de deur van de oude locomotieven
zit een grotere maat steeksleutel gemonteerd.
De lunch is natuurlijk heel verantwoord!
Als we 's middags bij de plaatselijke modelspoorvereniging gaan kijken heb ik maar 1 foto gemaakt, toevallig van het zelf gemaakte gebak?
Rond 15.00 zouden de eerste treinen weer vertrekken
en moest er gerangeerd worden.
Ik heb samen met Erik het rangeren bij het depot bekeken,
René en Michel gingen de vertrekkende treinen op het station van Olten bekijken.
Uiteraard heb ik van het rangeren ook teveel foto's gemaakt.
Op maandag rijden we na het ontbijt naar huis,
de Lindt winkel in Olten blijkt onverwacht pas om 10.00 ipv 9.00 open te gaan,
daar willen we niet op wachten!
Een doosje Lindt chocolaatjes halverwege Duitsland
blijkt uit de fabriek in Aken te komen.
Tja, dan kan een echte Duitse hamburger maaltijd
halverwege de thuisreis ook?
(Big tasty menu)
Hachelijk!
7 opmerkingen:
Hachelijk zeker en energetisch onverantwoord. Maar goed we hebben de foto's toch...
Ik heb ook een grote hoeveelheid foto's gemaakt zodat we dit weekend nog vaak kunnen herbeleven!
Mochten jullie in de locs kijken? Wat zullen jullie hebben gebaald, zeg.
Zwitsers hebben kennelijk nogal vertrouwen in de mensch.
De cabine van de Re 4/4 is gaaf.
Als ik al dat mooie Zwitserse spoor materieel zie, overweeg ik bijna een Zwitserse baan te gaan bouwen.
Een culinair verantwoorde vette duitse hap maakt deze blog minder heikel.
Weer een mooi verslag van het laatste deel van onze trip. Ik vergeet nooit meer het moment toen ik al meter in de motorruimte van de 8/18 stond, toen er werd gezegd pas wel op hij staat aan de draad!. Twee kolossale motoren die zoemden, wij op een smal paadje er langs, buiten op de neus de waarschuwingen. Om nooit te vergeten.
@Mirjam: ze vonden vast dat we er ongelofelijk nieuwsgierig uitzagen en dat we ons, zoals in 2023 heel gebruikelijk is, anders vast zouden plakken aan de locomotieven. Als treinplakkers dus!
@Ad: ik heb meerdere SBB en BLS locomotieven, die mogen zo nu en dan op de baan rijden. Heel ontspannend!
@Francky: een curry of bratwurst was beter geweest, helaas moesten we door de drukte bij de rastatte aan de hamburgers. Heel heikel!
@Erik: hebben de Zwitsers onder dit soort omstandigheden de rösti uitgevonden, door een treinenliefhebber met een zak aardappelen door een Ae 8/14 te laten lopen die onder spanning stond? Waarbij ze de treinenliefhebber niet gewaarschuwd hadden? We zullen het vast nooit weten, ik ben wel blij dat ze ons geen zakken met aardappelen meegegeven hebben.
Een reactie posten