maandag 25 maart 2024

Naar de Enci groeve in Maastricht


De personeelsvereniging (pv) had een wandeling georganiseerd 

(Fort Sint Pieter)

bij de Enci (Eerste Nederlandse Cement Industrie) mergelgroeve in Maastricht. 

(Kruiselbessen vlaai)

Het is nu een terrein van Natuurmonumenten en de groeve zelf is niet helemaal vrij toegankelijk. 

(Het dal van de Oehoe)

De pv had gelukkig een gids geregeld zodat we wel een uitgebreide rondleiding door de groeve kregen. 

(De gesloten cementfabriek, op d achtergrond is de Maas te zien)

Zo'n gids die probleemloos 2 uur vult met verhalen over de groeve, 

waar je zelf misschien alleen je verbaast over het heldere water en de harde stenen waar je op loopt. 

De gids weet onder andere te vertellen dat de Romeinen hier al mergelstenen groeven om gebouwen van te maken, 

(De enge open trap met 215 treden)

dat bleef men daarna doen tot men mergel ging gebruiken als bestanddeel van cement. 

De afgraving is iets van 135 hectare groot 

en ligt onder het peil van de Maas, die er vlak langs stroomt. 

Er wordt dus voortdurend water uit de groeve gepompt om te voorkomen dat die vol loopt. 

(Mergel)

Men was in 2018 klaar met graven, of ze bereikten de Maas, 

of Maastricht, een volgend dal en een dal waarin een oehoe woont. 

Dieper graven kon ook niet in verband met de diepere lagen die volgens de kenners graag naar boven willen, 

Het was een leuke en interessante wandeling, 

maar ik was inmiddels wel toe aan een eenvoudige doch voedzame lunch! 

Na de lunch mocht je vrij wandelen door het natuurgebied, 

dat hebben we dan ook gedaan! 

Einde van de middag was er een korte borrel met een gezonde alcoholvrij drankje en een vega bitterbal. 

Via het fort op de Sint Pietersberg zijn we terug naar de auto gewandeld, 

(Hoofdingang Enci)

een leuke wandeling zat er weer op! 

Aan de vele foto's is vast te zien dat ik het naar mijn zin heb gehad, 

een volgende keer ga ik weer mee. 

Hachelijk?

11 opmerkingen:

Sjoerd zei

Een mooie wandeling is dat. Een stukje door de Limburgse historie. En mooie foto's ook.

Erik zei

Je moet er even voor reizen, maar dan kom je ook in een bijzonder gebied. Mooie fotos in de zon met lekkere lokale specialiteiten . Jammer dat mijnheer de uil zich niet liet vastleggen.

Suske. zei

Een leuke en interessante omgeving om te wandelen.

FRANK103 zei

@Sjoerd: het was de lange autorit zeker waard!

@Erik: de oehoe was alleen te zien meteen telelens, die had ik niet mee.

@Francky: het was zeer de moeite waard!

Paul zei

Die vlaai lijkt me eerder appelvlaai, Kruisbessen (niet kruiselbessen) vlaai is meestal voorzien van eiwitschuim. En ik kan het, zoals jouw bekend is, weten.
Hachelijk!!!!

FRANK103 zei

@Paul: dan was het vast een kruisbessenvlaai. Hij was erg lekker en een ritje naar Maastricht waard!

Noortje zei

Het leek me een interessant uitstapje hoewel ik die enge trap niet had durfen te nemen.

FRANK103 zei

@Noortje: dan was je niet de enige! Er bleek ook een ander pad naar de groeve te lopen, die was iets langer, maar daar stond niets over in de routebeschrijving.

Mirjam Kakelbont zei

Dat was een indrukwekkende dag. Ik was zeker meegegaan! Een flinke rit naar Maastricht maar dan heb je ook wat gezien. Mijn man heeft een keer een fietstocht in de mergelgangen gemaakt. De uitslover (-: Ook via de pv.
Je trof het met het weer. Mooie foto's!

FRANK103 zei

@Mirjam: zo’n fietstocht lijkt mij ook wel wat, ik ga de mailtjes van de pv goed in de gaten houden! Of zelf wat regelen. We hebben zaterdag wel een hagelbui gehad, maar daar heb ik geen foto’s van gemaakt. Het bleef gelukkig bij 1 bui! Hier niet laten zien: de stop bij de mcdonalds bij de afrit Best maakt zo’n dag af! Het was een hele leuke dag!

Ad zei

Prachtige wandeling!