zondag 9 juni 2024

Naar St. Goar


Erik uit Almere, niet te verwarren met neef Erik, 

die geheel toevallig ook Erik heet, was wel te porren voor een bezoek aan het spoorwegmuseum in Koblenz, waar op 1 en 2 juni 2024 het zomerfeest plaats zou vinden. 

(Gezonde Duitse lunch met worst en frikandel)

Doorgaans zijn er veel meer mensen te vinden die naar een feest willen, maar als ze horen dat het in een spoorwegmuseum is dan neemt om een mij onduidelijke reden het enthousiasme doorgaans heel snel af. 

(Oberwesel)

Of het enthousiasme verdwijnt geheel. 

(Rheincargo)

Maar niet bij Erik, die wilde wel mee! 

(station Oberwesel)

Om op zaterdagmorgen vroeg voor de deur bij het spoorwegmuseum te kunnen staan zijn we op vrijdag 31 mei al naar St. Goar gereden, een plaatsje langs de Rijn op een halfuur van het spoorwegmuseum. 

(Een van de beroemde torens van Oberwesel)

St. Goar ken ik al uit een ver verleden, waar we als eerste stop vanaf Nederland 

(Twee van de beroemde torens van Oberwesel)

of als laatste stop voor Nederland nog een nachtje cultuur gingen snuiven op camping Loreleyblick. 

Vlak voor je varen dan Rijn-aken met hun zware dieselmotoren, 

aan de overkant en aan de kant van de camping zijn een drukke spoorlijn te vinden. 

Echt een walhalla voor de trein enthousiast! 

In verband met de weersverwachtingen hebben wij een kamer in hotel Loreleyblick geboekt, 

de hoeveelheid water in de Rijn zou namelijk nog gaan stijgen! 

Op weg naar St. Goar hebben we een bezoek gebracht aan het dorpje Oberwesel, 

waar opnieuw geheel toevallig een modelspoorwinkel te vinden was. 

(Modelbouwwinkel Hermann te Oberwesel)

Helaas met een zodanig kleine collectie dat zelfs wij binnen 5 minuten weer buiten stonden. Dat het station van Oberwesel wel heel fotogeniek was, dat zien jullie vast aan het teveel aan foto's dat ik er gemaakt heb. 

Na ingecheckt te hebben in het hotel 

(Fraaie tunnelportalen langs de Rijn)

zijn we naar het centrum van St. Goar gelopen, 

(St Goarshausen en burg Katz)

waar o.a. een souvenirwinkeltje met koekoeksklokken te vinden is. 

Dan op het terras op het marktplein van St Goar weer een echte Duitse maaltijd scoren 

voordat we bij ons hotel op het terras genieten van de ondergaande zon, 

met zicht op de Loreley, Rijn en de spoorlijnen op beide oevers. 

Zodat het toch laat werd. 

Hachelijk?

8 opmerkingen:

Erik zei

Een leuk verslag van de eerste dag. Wat hier niet staat is dat de eerste trein die ik hier in het Rijndal zag rijden was een SBB personen trein , met panoramarijtuig. Niet wetende dat we nog meer SBB,cargo en bls zouden zien

Sjoerd zei

Ik vrees dat na een aantal dagen daar, het ook wel een aantal dagen zal worden dat je met de fiets langs het spoor moet rijden...

Suske. zei

Niet hachelijk hoor gezien het een culinair hoogstaande trip was. Hopelijk komt er een vervolg.

Noortje zei

Je zag toch niet alleen het spoorwegmuseum? Volgens mij was het sowieso een leuk uitstapje.

Ad zei

Weer en buitengewoon informatief blog. Van mede modelspoor Jan ( die hier vast niet genoemd wil worden) heb ik begrepen dat met name Oberwesel een geliefde treinspottersplek is. Hij heeft daar een aantal keren op de camping heel wat treinen voorbij zien komen.

FRANK103 zei

@Erik: het is maar de vraag of de bezoekers van dit blog weten wat een sbb trein is en dat jij daarin geïnteresseerd bent. Ik ga dus niet teveel in op details!

@Sjoerd: één dag patat en schnitzel, worst of frikandel gaat wel, maar daarna komt het snel de neus uit. Ik heb de fiets dus thuis gelaten!

@Francky: dat komt er zeker!

@Noortje: we hebben meer bezocht dan het spoorwegmuseum, daar ga je binnenkort de foto's van zien

@Ad: Oberwesel of st Goar is zeer vergelijkbaar, persoonlijk vind ik st Goar met uitzicht op de Loreley iets sfeervoller, maar Oberwesel doet daar nauwelijks voor onder. Het uitzicht op de spoorlijnen is ook zeer vergelijkbaar.

Mirjam Kakelbont zei

Je had een fantastisch uitstapje. Als veel mensen thuisblijven, hebben jullie meer ruimte. Culinair was het ook de moeite waard. Mag ik de frambozen?
Die smaken zo hachelijk!

FRANK103 zei

@Mirjam: de frambozen zijn op en inmiddels in zodanige vorm dat je ze echt niet meer wilt! Culinair moet een uitstapje ook leuk zijn, vind ik. En ik heb geen bezwaar tegen de Duitse keuken!