dinsdag 18 maart 2025

Treinen spotten in Amsterdam

Ik heb in januari en februari minder naar kantoor gefietst door regen en gladheid. 

Gelukkig reis ik voor mijn werk ook regelmatig met de trein 

zodat ik toch nog een aantal sfeervolle foto's 

voor de bezoeker van dit weblog heb! 

De kenner (Ad!) ziet natuurlijk direct dat het om kiekjes op Amsterdam CS gaat, 

van koploper, TGV, SNG, Wesp en 186.  

Waarbij ik wel durf te zeggen dat de 186 mijn favoriet is! 

Het uitzicht vanaf mijn nieuwe werkplek vind ik uitstekend. 

Helaas hebben we kantoortuinen 

en vinden meerdere lieden het uitzicht vanachter mijn bureau uitstekend. 

Er gaan dus zomaar collega's achter mijn bureau zitten, 

omdat het volgens de organisatie niet mijn bureau is.


Er gaan dan dagen voorbij dat ik niet de hele dag naar buiten kan kijken 


of ik iets weblogwaardigs voorbij zie rijden. 

Ik moet het dan doen met treinen die bij de Amsterdamse Westhavens geparkeerd zijn,

Aangezien meerdere collega's op de hoogte zijn van mijn afwijking 

word ik wel zo nu en dan geattendeerd op een naderende trein met de geveinsde vraag 

of dit een bijzondere is. 

Sommige werkdagen beginnen beter dan andere, 

dan wordt er bij de HES (Vroegere Overslag Bedrijf Amsterdam OBA) een kolentrein het terrein op geduwd om deze te laden.

Het viel me deze keer weer op dat er weinig enthousiast gereageerd werd op deze trein, 

er was werkelijk maar één iemand foto's aan het maken! 

Eenmaal op kantoor ga ik net zo lang op zoek tot ik een werkplek heb gevonden met fatsoenlijk uitzicht. 

Goed, het zijn steeds dezelfde 2 1800 van Rail Force One die staaltreinen 

tussen Hoogovens en Amsterdamse havens heen en weer slepen. 

En zit er - om het spannend te houden - zo nu en dan een rode DB Vectron tussen. 

Van de havens naar Westhavens worden de wagens met een diesel op een spoor onder de A5 gesleept.

Bij de Prorail sporen in de Westhavens staat een moderne kleine rangeerdiesel. 

Bij Den Helder worden sporen vernieuwd, bij de werkplaats in Haarlem 

worden nieuwe sporen gelegd en ook op CS wordt gebouwd. 

Het zal duidelijk zijn dat ik zoveel mogelijk met de fiets ga! 

Hachelijk?

6 opmerkingen:

Sjoerd zei

Ik haat kantoortuinen, ik was gelukkig altijd zo vroeg op mijn werk dat collega's nog in bed lagen als ik binnen kwam. maar zo'n mooi uitzicht op treinen en sporen had ik helaas ook niet. Ik had alleen uitzicht op een stukje Chemelot en de A2.

Suske. zei

Je hebt mooi zicht op die treinen. Je vergeet toch niet te werken ? Dat zou pas hachelijk zijn.

FRANK103 zei

@Sjoerd: Ik heb geen zin heel vroeg op kantoor te zijn alleen vanwege een werkplek. Aks het me niet bevalt ga ik weer naar huis om thuis te werken.

@Francky: op kantoor is de productiviteit toch veel minder dan thuis, echter voor de sociale contacten en het inwerken van nieuwe collega’s moet ik 2 dagen per week naar kantoor.

Mirjam Kakelbont zei

Jij hebt een markant uitzicht, en dat verdien je. Terecht dat collega's je attenderen op voorbijrijdend moois. Daar heb je ze immers voor? En anders een beetje met je elleogen werken (-: Toch gaaf dat zo'n kolentrein voor je snufferd rijdt, je hoeft alleen maar te kijken en te klikken. De DB Vectron is mooi!

FRANK103 zei

Goed dat je het nut van mijn collega's zo goed weet te benoemen, het koffie halen laat zwaar te wensen over en ook gaan er een aantal zomaar achter mijn bureau zitten! Heel hachelijk!

Ad zei

Allereerst bedankt Frank, dat je mij als 'kenner' omschrijft. Het is eigenlijk teveel eer; waarschijnlijk word ik met deze omschrijving betiteld, omdat ik een v/d weinigen ben, die hier eigenlijk best genoemd wil worden. De 186-ers vind ik ook beauties, maar van een 193-er (Vectron), in de juiste uitvoering, ga ik toch wel uit mijn dak. Tja en een kantoortuin met uitzicht op het spoor, daar kon ik, in mijn werkzameleven, alleen maar van dromen. Een klaslokaal met spoorzicht had prima geweest, alleen had dit waarschijnlijk te koste gegaan van de leerprestaties van mijn leerlingen.