Erik01, niet te verwarren met neef Erik, stelde voor om naar de Gotthard-Bahntage van SBB Historic in Erstfeld te gaan.
(Stadler Flirt RABe 523)
Dat leek mij ook een goed idee, dus reden we vrijdagmorgen naar Zwitserland.
De navigatie stond ingesteld op het station van Pratteln, een leuk dorpje net voorbij Basel.
(BLS Cargo Vectron)
Een uitstekend locatie om de spiegelreflex op te warmen, dat is vast te zien!
(SBB Cargo Re 6/6 bouwserie 620)
Naast wat treinstellen van Stadler stonden en reden er vooral Vectrons,
(Rheincargo Vectron)
een erg succesvol model van Siemens waarvan er ruim meer dan 1.000 zijn gebouwd.
(BLS Cargo Vectron)
Omdat de meeste Vectrons multicourante locomotieven (afhankelijk van de bestelde uitvoering) zijn,
(BLS Cargo Hupac Vectron)
die dus onder 1.500 Volt (Nederland), 3.000 Volt (België), 15.000 Volt (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) en 25.000 Volt (Betuwelijn) kunnen rijden
(BLS Cargo Vectron)
en daar ook de juiste beveiliging en pantografen voor hebben kunnen zo ook overal rijden.
In Basel komen deze locomotieven de grens over bijvoorbeeld richting Milaan.
(BLS Cargo / Crossrail Vectron)
Vroeger moesten ze dan via Erstfeld en Goschenen naar de 15 kilometer lange Gotthardtunnel,
(SBB Cargo International Vectron)
nu is er een nieuwe basistunnel van 57 kilometer gebouwd die is geopend in 2016 zodat de treinen naar Italië al voor het station Erstfeld in een tunnel verdwijnen.
(Ingang basistunnel bij Erstfeld)
De spoorlijn van Erstfeld naar Goschenen en de oude Gotthardtunnel zijn nu een stuk rustiger zodat SBB Historic daar probleemloos met wat museumlocomotieven rond kan rijden.
(BLS Cargo bouwserie 187 van leasemaatschappij Railpool)
Helaas voor de bezoekers van dit weblog heb ik weer teveel foto's gemaakt zodat ik toch minstens 4 delen over deze reis ga plaatsen.
(SBB Cargo International Vectron)
Hachelijk?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten