maandag 8 februari 2010

De transplantatie van de ingewanden

Afgelopen dinsdag zaten we hier op zolder, neef Erik (die hier niet genoemd wil worden en die gisteren jarig was) en ik. Met de treinen rijden in plaats van knutselen. Het viel ons op: het verschil in rijeigenschappen van de DB 103 (Marklin 3054) met een 5 polige anker ten opzichte van een NS 1200 lok met 3 polig anker is enorm! En er liggen op zolder nog een aantal loks die omgebouwd moeten worden, zoals de V200 (Marklin 3921) van collega René, die hier uiteraard ook niet genoemd wil worden. (Hieronder de beoogde slachtoffers, van links naar rechts: de 1213, de V200 en 2 stuks 1100) Volgens Erik is het hachelijk om de V200 om te bouwen, de oude motor zou teveel stroom trekken voor de decoder, wat wellicht zou kunnen leiden tot het doorbranden van de decoder. Zaterdagmiddag heb ik de knoop doorgehakt en ben ik na de zwemles van Elise naar meneer Harlaar in Badhoevedorp gereden, die daar een treinenwinkeltje exploiteert. Zie ook links bij de links!Ik heb een ESU decoder en permanent magneet voor de T5 (verhaal komt binnenkort op dit blog) en een ESU decoder en een 5polige ombouwset voor één van de 1200-loks gescoord. De beide 1200's en de 1600 zijn de meest gebruikte loks op de zolderspoorbaan, het heeft mijn voorkeur die loks van de beste decoders en motoren te voorzien. (Hieronder: de 1200 met de Marklin 66032 delta decoder, herkenbaar aan de 8 dipswitches)) De Marklin 66032 die tot gisteravond het kloppend hart van de 1200 vormde (zie hierboven) heb ik eerst uit de 1200 verwijderd, vervolgens heb ik het prehistorische innerlijk (zie hierboven) van de V200 op deskundige wijze geamputeerd, waarna er een kaal karkas over bleef (zie hieronder). Daarna werd de 66032 uit de 1200 bij de V200 ingebracht, waarbij er uiteraard op empirische wijze moest worden vastgesteld of het lampje aan de goede kant van de trein brandt (zie de foto hieronder). Nadat alles bleek te werken moest het adres van de lok gewijzigd worden, bij het monteren van de kap bleek vervolgens de decoder te dicht bij de motor te zitten en de kap voorzien te zijn van een tussenwand, zodat de decoder ongeveer 1 centimeter verplaatst moest worden. Daarna moest de 1200 er aan geloven, de motor moest uit elkaar, motorschild en anker moesten worden verwijderd, de lok wordt van schijfcollectormotor omgebouwd naar trommelcollectormotor. Werkelijk niemand die dit leest dus ik ga nog even neuzelen over de bij de inbouw benodigde permanent magneet, de nieuwe koolborstels en ontstoorspoelen. Dan de ESU decoder erin en om 23.00 is de gehele operatie geslaagd, beide patiënten functioneren naar volle tevredenheid. Dan is het niet gebruikelijk voor het Frank103 blog om filmpjes te plaatsen, maar voor René en Emmy, die hier trouwens beiden echt liever niet genoemd worden, plaats ik het filmpje van de V200.



Nu ik toch met youtube bezig ben: een mooie plaat uit 1981!



Hachelijk?

8 opmerkingen:

www.brillie.nl zei

Kijk, je kan altijd de stroomvoerende onderdelen vervangen door een grotere jongen. Dat zal de sturing niet veel uit maken. Het is gewoon het ontwerp aanpassen.

het muziek nummer had ook het nsf gehalte. Dat was weer jammer of hachelijk, zo als uw woorden vaak zijn.

Steffer zei

Sodeju, je zal die geslachtsboom op je pan krijgen! Au.....
En wat een hoop moeilijk woorden...

Sjoerd zei

De foto's weet ik wel te waarderen, samen met de uitleg, maar die plaat...

Firefighter zei

Ik zie het al: een racebaanauto digitaliseren is veel eenvoudiger. respect dus!

En ik wil je nog even bedanken voor het schrappen van je blogonderdeel "inernetvervuiling" Ik waardeer dat enorm :P

Suske. zei

mooie foto's en leuk treinclipje. meer kan ik er niet over zeggen want technisch ben ik een ramp.

Renesmurf zei

Gefeliciteerd!

Het is inderdaad allemaal techniek he, de boel aan de praat krijgen en houden!

FRANK103 zei

@Brillie: ik denk dat de componenten op de printplaat de beperkende factor zijn. Daar kan en wil ik niets aan veranderen!

@Steffer: ik kan de snelheid waarmee die valt regelen, en zachte heelmeesters....

@Me: niet mooi?

@Martin: dat is tijdelijk!

@MrFranky: dat treinenfilmpje is hier op zolder, zeer matige belichting etc, maar het gaat om het idee!

@René: inderdaad, dat is eem belangrijk deel van de hobby!

Ad zei

He Frank,

Jij bent al een stuk verder met het ombouwen van je locs Mijn motorpost gaat waarschijlijk komend weekend onder het mes (hachelijk).
Ik begrijp dat de verdwijnning van het label 'Internetvervuiling' van tijdelijk aard is. Gelukkig, want hoe moet je anders bekendheid krijgen voor je weblog?