vrijdag 21 juli 2006

Over Ae en Re

Neef Erik heeft vanaf zijn vakantieadres een mooie kaart gestuurd (feitelijk zal Mar10e de kaart wel gestuurd hebben...) maar het gaat hier natuurlijk om de tekst. Neef weet te melden dat dochter Suzanne probleemloos een Re 4/4 weet te noemen als er een voorbij komt rijden. Nu hoor ik de doorsnee (racebaan)autoliefhebber mompelen: eitje, net als in Nederland er alleen 1600 (en op de 1600 lijkende maar technisch verschillende 1700 of de van 1600 naar 1800 vernummerde 1800) rondrijden, zullen er in Zwitserland, het land van de Re 4/4, wel alleen Re 4/4 rondrijden. Fout natuurlijk! Want er is een duidelijk andere Re 4/4 I, een Re 4/4 II, een Re 4/4 III en natuurlijk de Re 4/4 IV. Dan is er nog een (mislukte) testlok geweest die eveneens luisterde naar Re 4/4, en die werd opgevolgd door de Re460. Kun je dan de verschillende Re 4/4 al uit elkaar houden, in Zwitserland hebben ze ook en Re 6/6 en een Ae 6/6. De kenners roepen meteen dat het bij een 4/4 gaat om een BoBo lok en bij een Re 6/6 om een BoBoBo en bij een Ae 6/6 om een CoCo. Wat Suzanne presteert is dus goed te noemen. Ik ben trots. Maar binnenkort heb ik een paar weken om Elise de diverse Duitse loktypen te leren. Hoe dat afloopt laat ik hier uiteraard weten. En nee, een smeekbede om dat achterwege te laten, daar ga ik niet op in!
(Foto's natuurlijk onscherp en niet verbeterd/bewerkt, gemaakt op het voormalig Frank103 circuit)

1 opmerking:

FRANK103 zei

Ik denk wel dat ze een ontluikend talent heeft, iets wat door Erik gestimuleerd moet worden door regelmatig naar treinen te kijken, bijvoorbeeld op zolder!