vrijdag 16 november 2007

Over koekenbakkers

Vandaag was een schoolexcursie van de vandaal naar het bakkerijmuseum in Medemblik. Voor de mensen die hier in de buurt NIET bekend zijn: dat is in Noord Holland.
En omdat ik in het verleden regelmatig mee ging met excursies van Lisanne vind ik het belangrijk dat ik ook mee ga met de vandaal. En daarnaast kom je ook nog eens ergens. Gratis. Goed, het kost wat benzine, en natuurlijk zorgen die kindertjes in de auto voor slijtage aan de bekleding, maar ik ben zo wel in het Cobra museum geweest (nee, dat is geen tentoonstelling van slangen), het Van Gogh museum (iets over een oortje) en allerlei andere lokaties waarvan je zelf zegt, daarvoor ga ik niet uit huis, daarvoor ga ik niet een halfuur in de auto zitten (zie museumbezoek bij de labels). Maar de school waar ze op zitten (feitelijk zitten ze er natuurlijk IN) geeft les door middel van projecten, en bij projecten horen excursies. Zo heeft Elise een schoenwinkel als onderwerp, en bezoeken ze een lokale schoenwinkel (Scapino) en het klompenmuseum op de Zaanse Schans. Ik mocht niet mee naar de schoenenwinkel, de juf was bang dat ik mijn schoenen uit zou doen en er dan meerdere aanwezigen onwel zouden worden. De Zaanse Schans was Elise helaas grieperig. Een winkel als project vinden ze erg leerzaam. Rekenen (geld), taal (borden maken, reclame etc) en techniek (hoe maak en/of repareer je schoenen). Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een bakkerij. Laat daarvan nu toevalligerwijs in Enkhuizen een museum zijn! Natuurlijk had ik de muziek uitgezocht voor in de auto (kabouter Plop) en meegezongen zodat de kindertjes oprecht blij waren dat we in Enkhuizen aankwamen! Dan een uitleg over de bakkerij in het begin van vorige eeuw, en hoe de bakker bij de klant thuis in de kast keek of deze een nieuw brood wilde. Koekjes kon men ook niet bewaren, die werden alleen op vrijdag gebakken. En vond je een meisje aardig, dan gaf je haar een speculaaspop. Kreeg je hem terug met de kop eraf gebroken, dan kon je beter verder kijken. Dan zelf bakken, speculaasjes en pepernoten. Natuurlijk heb ik geholpen met het proeven van het eindproduct. Naar de eerste verdieping, een marsepein demonstratie en vervolgens zelf iets maken van marsepein. Een aantal 'restanten' heb ik natuurlijk geproefd! De zaal ernaast was het chocolade-atelier. Boeiend! Maar het had boeiender gekund, als niet alle chocolade op veilige afstand van de bezoekers werd gehouden. Hoewel ik een poging heb gedaan heb ik geen chocolade kunnen proeven. Helaas. Dan is het tijd om huiswaarts te gaan en de rest van mijn vrije dag achter de PC te klooien. Oké, daarbij heb ik wel nog wat pepernoten en marsepein naar binnen gewerkt. Het is natuurlijk wel al weekend!
(Brillie: het is weer een lange!)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo zie je nog eens wat!
Leuk verslag!

Anoniem zei

Marsepein: Heerlijk....

Anoniem zei

Heren bedankt voor het commentaar!