donderdag 26 februari 2009

De uitbreiding

Zaterdag, op de treinenbeurs in Houten, was het even druk met bezoekers als normaal (bij een andere treinenbeurs in Houten dus!), de kredietcrisis leek er wel niet te leven. Maar schijn bedriegt! Er waren lege marktkramen (bedoeld wordt tijdens de beursopeningsuren) en de handelaren hadden al snel (bedoeld wordt tijdens de beursopeningsuren) overal bordjes staan met "20% korting op lokomotieven". En bij een betrouwbaar ogende handelaar lag een nette 103, voor 66 eurootjes. (Hieronder: de voorserie 103 en de beige rode 103 van Erik, erachter mijn 103) Hmmmm. Zal ik of zal ik niet? Ach, als het niet was geworden, dan had ik vandaag geen stukje over Houten geschreven. Dan had ik misschien helemaal geen stukje geschreven. (Van rechts naar links: de voorserie 103, de beige rode 103 van Erik en uiterst links mijn 103)Maar de 103 mocht met mij mee voor 60 euro en zondag heb ik de 103e voorzien van een gezond nieuw digitaal innerlijk (een Esu V3.0)(de weersomstandigheden zaten dus mee!). Dinsdagavond zouden we gaan knutselen aan de spoorbaan van neef Erik, en de 103 mocht mee om fijn op de grote baan van Erik rondjes te rijden. (hieronder: 103, raceauto in Bakker Joop look, voetbalkaartjes, de afstandsbediening voor Rail Away en dropjes, dolle boel dus....)En Erik had ook nog een 5polig anker liggen, (hieronder: operatie geslaagd, patiënt wordt dichtgemaakt)even schroeven en de 103 was veranderd in een HULK! Ongekende snelheden werden door de lok bereikt, en op halve snelheid vloog de lok zelfs uit de ruimste bocht, er moest ingegrepen worden! De decoder opnieuw programmeren is in dit digitale tijdperk niet heel moeilijk, (Van rechts naar links: de voorserie 103, de beige rode 103 van Erik en uiterst links mijn 103)de topsnelheid hebben we teruggezet van 64 naar 18, de remvertraging op 0 en de optrekvertraging ook zodat de antislipbanden het zwaar te verduren krijgen. Dat deze 103 een topper is onder de Märklin loks was ons al langer duidelijk, maar met de 5polige motor is het absoluut een beest op de baan. (Hieronder: een twijfelachtig LGB mannetje staat op de spoortafel) Nu de verkeersrode en de beige-rode uitvoering op de baan staan is er nog ruimte voor de 4 andere kleurvarianten: de nieuwrode met een wit balkje, de touristik, de lufthansa en de beige-rode met zwarte onderkant. (Hieronder: duidelijke verschillen tussen het dak van de voorserie 103 en de serie 103) Of toch een voorserie 103? Jullie gaan er hier over lezen!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

De schaal is wel zo helemaal zoek.

Gert zei

Ik ben de 103 kwijt.........

Anoniem zei

Leuke line-up.
De rode 103 vind ik persoonlijk afschuwelijk. De andere varianten ken ik, dus ben wel benieuwd.

Jacko zei

Kun je ook driften met zo'n 103??

FRANK103 zei

@Brillie: klopt

@Gert: iets rechts vanaf de linkerkant zijn ze te zien!

@Lokkie: ik vind de rode ook wel iets hebben, maar de beige rode is mooier!

@Jacko: nee, vooral niet omdat er 6 rijtuigen achter hangen met een totale lengte van 1 meter 50. De antislipbanden zijn wel van de wielen af te rijden door bruut hard optrekken.