maandag 6 juli 2009

De Electrotren 1300

Hoewel ik me eigenlijk wil beperken tot lokomotieven van het merk Märklin heb ik afgelopen jaren ook wat andere merken gekocht. Vooral omdat Märklin niet erg veel NS materiaal levert. Zo heb ik een Piko hondekop (mat. '54), Roco 600, 2200 (2x) en een 2400. En vroeger al eens een Fleischmann Sprinter en plan V (mat. '64). En vrij recent: een Electrotren 1300. Rijden doet de 1300 met standaard ESU V2.0 decoder uitstekend. Misschien iets te lichtvoetig, het niet aangedreven draaistel wil op hogere snelheid wel eens naast de rails belanden, wat eenvoudig is te verhelpen door de lok niet zo hard te laten lopen. Wat vooral in de exploitatie stoorde was dat de lok maar aan één kant een koppelingshaak heeft, aan de andere kant zit een sierhaak (met bijbehorende sierslangen). Op een warme zomeravond kan je dan heus in de tuin aan zo'n lok knutselen. Buffers eraf, slangen eruit, schortplaten eraf, dan bijgeleverde nieuwe schortplaten met grotere openingen op de lok plaatsen. Buffers erop, koppelingshaak monteren (4), kleine sierslangen (1 en 3) en haak (2) erop en we zijn klaar voor het winterseizoen! Als ik de lok dan beter bekijk valt me op dat de zandreservoirs 'vreemd' zitten, ze hebben kennelijk te weinig ruimte onder de lok en lopen aan. Aan dit soort details merk je dat het geen Märklin lok is, Märklin laat overbodige details gewoon weg of zorgt er voor dat er in ieder geval niets tegen de kap aan kan lopen. Het fraaie weer is ook aanleiding om het zaagwerk voor de draaischijf te doen (zie hierboven), en natuurlijk wil de F40 raceklaar gemaakt worden. De achterlichten zitten er in ieder geval al op!

2 opmerkingen:

Danny zei

Zitten de achterlichten op de Totip er dan niet op?
Of maak je een grapje, Frank?

Renesmurf zei

Het is een wonder van de techniek allemaal!
Je moet er maar verstand van en trek in hebben.