zaterdag 8 mei 2010

Over knoeiwerk en rijtuigen

Alles begint een keer, er is bijna alijd een moment waarvan je kan zeggen: toen is het begonnen. Voor dit verhaal was het de buurman (op de foto hieronder staat de tuinman, en niet de buurman, want de buurman is geen tuinman, maar dat terzijde!), die hier trouwens niet genoemd wil worden. Hij wilde een nieuwe schutting. Geen probleem, denkt de onnozele vast!

Is dat nu een beginpunt, zal een ander denken. Ja, want onze tuin is een beetje 'wild', je hoeft niet bijzonder lang of nauwgezet naar onkruid te zoeken. Je struikelt er eerder over. Die nieuwe schutting betekende dus een bezoek aan een tuincentrum (Hornbach), want onze tuin, daar moest ook iets aan gedaan worden. Die plantenpotten met dooie planten, in onze voortuin, stonden er immers al ruim 2 jaar. En bij de Hornbach kon ik ook meteen houtwerk en lijm voor de zolderspoorbaan scoren.

Dan regende het afgelopen vrijdag, geen dierentuinbezoek met de familie maar gewoon ontspannen naar kantoor.

De rest van de familie had spontaan bij het ontbijt bedacht (ik was er niet bij om ze van onzalige plannen af te houden) dat het behang in Wesley zijn kamer er maar eens af moest. Nieuw behang, dat begrijpen jullie vast al, moet nog gekocht en geplakt worden. En dat plakken, dat mag ik doen!

Woensdag bij Erik viel het op dat zo'n 85 toch een lang apparaat is. Als ik die in de toekomst toch zou willen voor de museumlijn op mijn zolderspoorbaan, is het wellicht handig daar nu met de lengte van de sporen (spoor 4 hieronder) al rekening mee te houden.

Dus werd het bergstation verlengd *(ik had toch al hout meegenomen bij de Hornbach, wel op blijven letten jullie!). En werd een afwerkrand (1 en 2 op de foto) geplaatst om een vrije val van het wagenpark tegen te gaan. Eenmaal bezig moest er ook maar eens geschilderd worden (Het grut mocht/moest meehelpen).

Het verlengde spoor is lang genoeg voor de 78, lang genoeg voor de V200,

maar niet lang genoeg voor de 50. De kenner ziet dat het loopwiel op de wisseltong (nummer 3 op een foto hiervoor) blijft staan.

Dan had ik het plan opgevat om een aantal rijtuigen over te nemen, echter bij nader inzien beschik ik al over een vrij uitgebreid wagenpark. Van dit wagenpark heeft een deel zelfs nooit op de spoorbaan gestaan.

Om dan nog meer rijtuigen aan te schaffen waarvan ik nu al kan bedenken dat deze in de doos onder de spoortafel belanden, dat is niet erg handig!
Hoewel ik daar vast niemand blij mee maak ga ik nu uitgebreid vertellen welke 'slepen' op zolder liggen of staan (een sleep is een aantal vaste wagons achter de lok)

1 bestaat uit 5 Oostenrijkse Eurofima 26 cm plastic wagens, zelden meer gebruikt.
2 bestaat uit een 4tal DB beige blauwe 26 cm plastic rijtuigen, waarvan de bagagewagen van de tafel is gestort. Nauwelijks gebruikt.
3 bestaat uit 1 eerste klas en 2 koepelwagons voor een TEE, 26 cm plastic. Sleep moet aangevuld worden met restauratiewagon en minstens 2 eersteklasse rijtuigen. In combinatie met 2 ingezet, zonder het beige blauwe tweede klasse rijtuig. Nauwelijks gebruikt.
4 Bestaat uit 6 NS Icr rijtuigen, één benelux en een TEN rijtuig. Alle 26 cm plastic. De Icr rijtuigen staan vast op de baan, de benelux en de TEN niet.
5 is een sleep oude NS rijtuigen, waarvan 1 eerste klasse en een postrijtuig. De wagons zijn 24 cm lang en van blik.
6 Een aantal Zwitserse rijtuigen, waarvan 3 van HAG en 1 van Lima. De HAG rijtuigen ontsporen voortdurend, het Marklin rijtuig loopt verdacht zwaar. Worden hierdoor niet gebruikt.
7 bestaat uit 2 tweede klasse rijtuigen, 24 cm, blik. Aan te vullen met een eerste klasse rrijtuig en een bagagewagen.
8 Drie Roco NS rijtuigen, nooit gebruikt
9 Ongeveer gelijk aan de over te nemen sleep: DB, 2 tweede klassers, 1 eerste klasser en een restauratiewagon, 24 cm rijtuigen van blik. Een bagagewagon ontbreekt
10 De TEE, 24 cm rijtuigen van blik, voorzien van verlichting.
11 Nog nooit gebruikt maar als gevolg van dit bericht nu op de zolderspooorbaan: een antieke sneltrein, in de uitverkoop bij Bart Smit. Plastic.
12 Een speciale set met Zwitserse rijtuigen, 26 cm plastic. Weinig gebruikt.
13 De Rheingold in blik met verlichting.
14 Van België gehuurde rijtuigen, fabrikaat Lima, gelijkstroomassen, moet nog omgebouwd worden, nog nooit op de baan gestaan dus!
15 Set met 3 ICK (van Duitsland gehuurde intercitywagons), 26 cm plastic
16 Frans Inox rijtuig. Altijd binnen gestaan, van oud vrouwtje geweest, nog nooit op de baan gestaan.
17 Sleep korte 2assers voor museumlijn
18 Sleep donderbussen voor museumlijn
Hoewel jullie het wellicht opvatten als dreigement: de trein rolt verder, er komt een vervolg, het is nog niet klaar! Penibel?

5 opmerkingen:

Sjoerd zei

Wil je dat allemaal gaan plaatsen kun je beter een wat groter pand gaan betrekken en nog wat vaker naar Hornbach gaan.

FRANK103 zei

@Me: en dan mag je daarbij bedenken dat dit alleen de rijtuigen zijn, er staan ook nog 5 treinstellen (sprinter, plan V, hondekop, ICE en railbus) en minstens 5 slepen aan goederentreinen.
Hoog tijd dat de kinderen uit huis gaan!

Anoniem zei

Beetje veel rijtuigjes hè.

Ad zei

Ach Frank,

Maak je niet druk; van de over-capaciteit aan 'slepen' hebben alle modelspoorders last. Probleem is dat er nog zo veel moois is dat je nog niet hebt. Eigenlijk is die overcapaciteit helemaal jouw schuld niet. En die kinderen zijn toch juist een mooi argument om met de trein door te gaan. Daar doe je het toch voor!

FRANK103 zei

@Lokkie: de kans is ongeveer 100% dat het er meer worden!

@Ad: inderdaad, met jou kan ik praten, je hebt duidelijk verstand van zaken! Een setje dubbeldekkers van Rivarossi (met een marklin 1700) moet er komen!
Een setje van 2 metalen silberlingen, waarvan één stuurstand, voor de bergbaan.
Sleep 3 en 9 moeten aangevuld worden met een restautratiewagon en verdere versterking (sleep 3 combineren met 2).
Set 12 vraagt om een stuurstand.
Genoeg wensen dus!