woensdag 9 juni 2010

Over ebay en eenheidslokomotieven

De regelmatige bezoekers van dit blog, en dat worden er volgens de statistieken steeds minder, zien hier regelmatig (model)treinen voorbij komen. (Hieronder: de 111 is een verbeterde versie van de eenheidslok 110). Waarbij dan de opmerking gemaakt wordt dat we (neef Erik en neef Richard ook) ons vooral bezig houden met knutselen. Tja. Voor mij was het altijd meer het verzamelen van lokomotieven. (hieronder mijn 3 eenheidsloks en een rood-witte 111). NS, Zwitsers, Duits, stoom, als er maar een elektromotor is zat en Märklin op stond. (Jaja Brillie, het blijven schaalmodelletjes, geen echte stoomlokomotieven of diesels). Ik ben daarbij altijd wel gebiologeerd (treinen zijn toch erg groen of niet soms?) door de Duitse eenheidsloks van de series 110 (foto hieronder, van ebay), 140 (goederentreinversie van de 110), 141 en 150 (foto hieronder is een 151, een verbeterde versie van de 150). En de daarbij behorende series 112, 113, 114 (snellere varianten van de 110), 139 (140 met bergrem), 181, 184 (meerstroomsysteemloks) etc. Van Marklin zijn meerdere van deze series te koop, in meerdere uitvoeringen. Zoals hieronder een 141 met dubbele koplampen (vergelijk met hierboven!) Uiteraard zijn er de kleurvarianten (tot de jaren 70 waren personentreinloks blauw, goederentreinloks groen en diesels rood. Stoomloks waren uiteraard zwart, vervolgens kwam in de jaren 70 het beige blauw, opgevolgd door rood met wit en nu rood of ICE kleuren - wit met een rode streep). Verschillen in roosters (rond of vierkant), wel of geen regengoot, eenbeenpantograaf of een schaar, strijkboutneus (110) of een rechte neus. Een aantal van deze varianten zijn overal verkrijgbaar, een aantal zijn zeldzamer. Zo heb ik neef Erik ooit geholpen met een unieke 184, die nauwelijks wordt aangeboden op internet. Zelf kijk ik al jaren naar de 114, een 110 in TEE kleuren, met een 'bugelfalten' strijkboutneus. Op de beursen zie je die lok bijna niet, op ebay wordt hij zo nu en dan aangeboden. Ik heb besloten, na telefonisch overleg met zwager Marco, toch maar eens een ebay account aan te maken en een poging te doen een 114 te scoren. Of het lukt ga je hier lezen! En of ik dan ook nog eens ga proberen een blauwe 110 met ronde roosters, een blauwe 110 met vierkante roosters en met wit logo, een 110 met vierkante roosters met rood logo, een 111 in beige blauw, een 141 in het blauw, een 151 in beige blauw of zelfs een 184 te kopen....
Hachelijk!

14 opmerkingen:

Gert zei

Ik hoop dat je ebay account naam niet te voor de hand liggend. Ebay is een rare wereld waarbij je vrij voorzichtig moet zijn met bieden en met het tijdstip wanneer je bied. Succes met de jacht.

Jacko zei

Is er zelfs een supermodel te koop? Zeg maar al die nummers bij elkaar opgeteld? Scheelt ons een hoop gelees namelijk!

Sjoerd zei

Ik vind het wel mooi, al die foto's van modellen.

Renesmurf zei

Succes er mee, het zal vast goedkomen allemaal!

Suske. zei

wie niet waagt die niet wint, dus zet m op op ebay

www.brillie.nl zei

Er is maar een lok die mij warm kan maken. En dat is weer een hachelijke zaak.

FRANK103 zei

Geweldig, 6 reacties in een paar uur tijd!

@Gert: goede tip, ik ga mijn ebay-naam wijzigen!

@jacko: helaas voor jou zijn er geen treinen die daaraan voldoen, maar een Nikon D5000 natuurlijk wel!!

@Me: en ik heb er nog veel meer!

@Rene: je gaat er hier over lezen!

@suske: ik ga mijn best zeker doen, de bankrekening moet leeg!
:-)

@brillie: de porsche lok, neem ik aan?

FRANK103 zei

Update: de aankoop is dus 2 keer niet gelukt. Er staan nu geen 114 meer op ebay, dus wordt vervolgd!

Gert zei

Er zijn mensen die bieden op Ebay met behulp van een "sniper" programma. Hiermee kun je in de laatste seconden voordat de veiling afgelopen is bieden mits de prijs nog in het gebied zit wat jij ervoor wilt betalen.

Gerard van Dongen zei

Ik kan er niks aan doen maar ik zie toch liever treintjes met drijfstangen en schoorstenen :-)

Anoniem zei

Gert: hoger bieden wil ook helpen!

Gerard: die zijn wel bijna allemaal zwart....

Anoniem zei

Succes met het bieden.
Ik gebruik ook een sniper programma en dat werkt erg goed.

FRANK103 zei

@Lokkie: wat voor programma is dat?

Anoniem zei

Ik zal je een linkje sturen.