zondag 21 november 2010

Over Ieper, deel 2

Na het bezoek aan de Tyne cot cemetery, bij Passendale, waar 11.954 soldaten begraven liggen, zijn we naar de Bedford house cemetary gereden.


Hier liggen 5.100 geallieerde soldaten begraven.



Het Bedford house deed dienst als een ziekenhuis, maar aangezien de zorg in die tijd niet echt geweldig was en de verwondingen kennelijk ook behoorlijk levensbedreigend waren, was een begraafplaats dichtbij in ieder geval praktisch.



Vorige tocht naar Ieper was dit de laatste begraafplaats die we bezocht hadden, de rest van de route is 'nieuw'.



Ik moet dan best wel opbiechten dat al die begraafplaatsen op elkaar lijken, alleen de omvang verschilt erg. Hieronder een foto van de Nieuw Zeelandse begraafplaats / memorial, met het op kenmerkend Belgische wijze geplaatste bordje.



Dat ik foto's maak van die begraafplaatsen die de bezoekers van dit blog zullen beroeren, ach, dat geloof ik niet.



Ik ga hier dus naadloos over in de plaatjes die jullie van dit blog gewend zijn, het hachelijke gebeuren.



Van al die begraafplaatsen (hierboven links achter het paard) krijg je ook dorst, en gelukkig hebben ze ook in België filialen van de Lidl!



Gerard, die hier trouwens best genoemd wil worden, neemt graag een flesje sterke drank mee naar huis!



Hoewel we wel spoorlijnen, en zelfs treinen gespot hebben, is het helaas niet tot een bezoek aan een station gekomen.



Wellicht gaat dat bij het Ieper 3 uitje in 2011 beter?

4 opmerkingen:

www.brillie.nl zei

Vrijheid die bevochten is, wordt nu ons weer afgenomen. Hachelijke zaak.

Sjoerd zei

Toch zeggen al die mensen die in die tijd gestorven zijn voor hun vaderland, om hun familie te beschermen mij wel wat...

FRANK103 zei

@brillie: is dat zo?

@sjoerd: ja, als je meer over WO1 leest, dan doet het je zeker iets!

Renesmurf zei

Ik heb niks met graven, vind het maar triestig.
Ik ben ook blij dat je daar weer vanaf gegaan bent.