zaterdag 6 november 2010

Treinen

De blaadjes vallen (volgens de media) dus hebben de NS treinen vertraging.


Maandag was een chaos, met als dieptepunt de terugreis waarbij de machinist van een SLT4 (70 meter lang) op Sloterdijk weigerde met zijn overvolle trein te gaan rijden. Voor hem als signaal naar NS, dat het echt niet langer zo kan.



Donderdag op weg naar huis had NS dus als oplossing bedacht dan maar met 2 gekoppelde plan V in de spits te gaan rijden, voor de leek: 4 wagons a 27 meter, een trein van 108 meter lengte. Een halfjaar geleden werd nog met 2 (volle) gekoppelde sprinter3 gereden (dus 6 wagons a 27 meter, is 162 meter lang). Dat dit veel (zeer) intieme contacten oplevert met andere reizigers en er laatste tijd zeer aggressief gereageerd wordt op het NS personeel op de treinen (die er niets aan kunnen doen), dat zal duidelijk zijn!



Eigenlijk vermoed ik trouwens een complot tussen NS en de telecombedrijven, een 'optimaal' aantal minuten vertraging levert een 'optimaal' aantal naar huis bellende reizigers, wat waarschijnlijk meer oplevert dan vertraging declarerende reizgers. Zelf heb ik met het thuisfront afgesproken dat ik alleen nog ga bellen als er geen vertraging is. Ik heb al weken mijn mobiel niet nodig gehad.



Goed, gelukkig gaat het op de spoorzolder wel van een leien dakje, het spoorzolderbedrijf heeft (tijdens Eurospoor) ruim geinvesteerd in materiaal zodat de reizigers niet opgepropt vervoerd hoeven te worden.



Ook in de behandeling van de stoomloks is ruim geïnvesteerd, na kolenbunker en waterkranen is nu ook een watertoren beschikbaar. Het spoorplan geeft naar mijn idee te weinig ruimte voor een goed lokdepot, zie hieronder, een aanpassing is voor komende week gepland.



Penibel? 

6 opmerkingen:

lokkie zei

Je bent lekker bezig op je spoorzolder.
Bekend seinhuis, die heb ik ook.
Succes verder met met de bouw van je loc depot.

Sjoerd zei

Zo'n hobby in de winter houdt je in ieder geval van de straat.

Renesmurf zei

Herfstbladeren moeten maar lekker buiten blijven!
Net als sneeuw en regen.

Gert zei

Ik dacht dat de mensen uit de auto en in de trein moeten tijdens de spits maar als ik dit verhaal lees denk ik dat NSR met een tegenovergestelde actie bezig is.
Succes met het aanpassen van het spoorplan. Moet dan ook de hele dienstregeling aangepast worden of is de aanpassing niet zo ingrijpend?
Op een slotracebaan kunnen na zo'n aanpassing alle gereden rondetijden in de prulle(n)bak. Voordeel, alle auto's komen weer op de baan om een nieuw ronderecord te rijden ;-)

www.brillie.nl zei

Dat is wel het standaard treintje - wagon van dat merk, dat ik hier niet zal noemen. En als ik morgen weer een woord moet invullen al reactie, dan staat er morgen geen reacties meer van mij hier. Ik haat over schrijven van woorden.

FRANK103 zei

@Lokkie: bedankt, ik ga gestaag door!

@sjoerd: op zolder, om precies te zijn!

@René: ik zit op zolder bij de kachel!

@Gert: de beste reclame voor de autoindustrie is station sloterdijk! Een spoorbaan is natuurlijk geheel niet te vergelijken met een circuit, het veranderen (tunen) is nauwelijks mogelijk, de bochten vormen een bijna onneembare hindernis, en is schade aan een 'dure' NSR auto vaak nog te repareren, bij beschadigingen aan een lok heb je het snel over honderden euro's schade.

@Brillie: het zijn inderdaad de goedkoopste wagonnetjes, 5 euro op een beurs, die ik wil gaan verbouwen. Ramen erin, bankjes en reizigers. Maar dat ga je op het blog lezen.

MBT spam: ik zal bij het volgende bericht de beveiliging er weer af gooien, maar als ik dan weer dagelijks spam krijg op het blog zal ik het zonder jouw reacties moeten doen. Penibel?