zondag 19 december 2010

Over de 85

Voor de berglijn op de zolderspoorbaan beschikt de exploitant (dat ben ik dus!) over een aantal trekkrachten met hun specifieke kenmerken.



Omdat er buiten opnieuw 5 centimeter sneeuw is gevallen, jullie je daarom wellicht dood vervelen en vertier zoeken op internet, ga ik hier vandaag tot meer dan vervelens toe over de (Märklin) trekkrachten op de zolderspoorbaan vertellen.



Met mijn assistent Bibbel (Bips voor intimi), zie hierboven, heb ik een teveel aan foto's geproduceerd...

Lok 1 is de 86 582, een delta 86-er met asindeling 1D1, een van mijn eerste tenderloks, gekocht bij Harlaar.



De kenners, en dat zijn jullie als vaste bezoekers van dit blog zolangzamerhand allemaal, ziet direct de telex koppeling, waarmee op afstand wagentjes losgekoppeld kunnen worden.



Minder van deze lok is de matige rijeigenschappen door de delta decoder en de werking van de telex door de richtingschakelknop. In de toekomst ga ik de decoder vervangen door een ESU exemplaar.

Lok 2 is de 86 173, een vorig jaar in Rijswijk gekochte analoge 86 met asindeling 1D1, eveneens met telex.



Na aankoop is deze lok omgebouwd met een ESU digitale decoder. Rijeigenschappen zijn een stuk beter dan lok 1, de telex werkt met de functieknoppen en zijn dus ook beter te bedienen. Ten opzichte van lok 1 zien jullie vast het zilverkleurige drijfwerk, lok 1 heeft een gezwart drijfwerk.



Minder van deze lok is dat deze op hogere snelheid een beetje waggelt, door de antislipbandjes?

Lok 3 is de 81 010, een zware rangeerlok met asindeling D van de bouwserie 81, gekocht van collega Rob.



Ook deze lok is na aankoop omgebouwd met een ESU decoder en loopt zeer goed. Minder is dat deze lok geen telex heeft, er zijn wel 81-ers in de handel met telex.



In de toekomst is daar op de zolderspoorbaan wel ruimte voor!

Lok 4 is de Delta museum 78, met asindeling 2C2, gekocht op een treinenbeurs in Houten.



De 78 is naar mijn mening een van de mooiste tenderloks die er bestaat. Het model van de 78 is niet leverbaar met een telex koppeling. Voor een berglijntje als op de zolderspoorbaan is een 78 eigenlijk niet geschikt, het is meer een sneltreinlok voor op vlakkere zijlijnen. Minder van deze lok is de matige rijeigenschappen door de delta decoder.



Een schappelijk geprijsde zwarte 78 staat (laag) op het verlanglijstje.

Lok 5 is de T5 met nummer 1205, met asindeling 1C1, gekocht van een lid van het 3rail forum. 



Deze lok is na aankoop omgebouwd met een ESU decoder en loopt zeer goed.



Minpuntje van deze lok is dat deze geen telex heeft.

Hiervoor genoemde lok 1 tot en met 5 laten volgens de bergspoorlijnexploitant (dat ben ik nog steeds!) ruimte voor een 3e tenderlok met telexkoppeling, bij voorkeur een lok die ook gebruikt kan worden voor zwaardere goederentreinen. Bijvoorbeeld een 85, leverbaar met en zonder telex. Of een 96 mallet (als die met telex te koop is).



Ook ziet de bergspoorlijnexploitant toekomstig emplooi voor een paar - reserve- lichte loks van de bouwseries 74 en 75, die liggen voor schappelijke bedragen op de beurs, echter zijn ook zonder telexkoppeling.

De keuze was gevallen, op de treinenbeurs in Rijswijk, op de 85 007, een analoge 85 met telex, een 3309.



Een schitterende machine. Bij de geplande ombouw met een ESU decoder denk ik er over de lok ook direct te voorzien van een 5 polig rotor, om er een perfect rijdende lok van te maken.


Zo, de zondagmorgen is voorbij, ik weet niet hoe het met jullie is met de verveling, maar ik ga buiten een frisse neus halen.



Treinenfoto's maken. Bij iemand koffie drinken.



Penibel?

5 opmerkingen:

Suske. zei

hier ook meer dan genoeg sneeuw gevallen.
Ik ga niet meer buiten dan nodig is, dus helemaal niet.

Scrapitz zei

blablablabla leuter leuter... leuke foto's ! ;-)
Binnenkort weer eens slotcars ?

Sjoerd zei

Lekker binnen blijven en jouw blog lezen en kijken...

Gert zei

Ik snap er niets meer van. As-indeling? Telex?(dat is toch een apparaat om boodschappen mee te verzenden?) En hoe ziet die 85 er nu uit want je noemt het wel maar laat het ding niet zien???????
Vandaag veel video en 1 voetbalwedstrijd gezien.

www.brillie.nl zei

Ik had verwacht dat je wel een trein in de sneeuw had rijden op zolder. Jammer, dan moet ik maar even verder zoeken.