vrijdag 21 januari 2011

Over uitlijnen en scharnieren

Gert, die hier vast wel genoemd wil worden, riep zaterdag bij onderstaande foto van de 85:  "Mooie foto's. Maar volgens mij moeten de wielen van de lokomotief uitgelijnd/gesteld worden."



Kijk, en dat zijn nu opmerkingen waar ik iets mee kan!



Natuurlijk ga ik al naast mijn schoenen lopen vanwege het simpele feit dat ik dit jaar (2011) in ieder geval één oplettende bezoeker (ik bedoel Gert: wil de rest van de bezoekers wel een beetje opletten!) heb gescoord op dit blog.



Daarnaast getuigt zo'n opmerking van enorme scherpzinnigheid en meeleven met mijn hobby.



Hoe eenvoudig was het geen technisch mankement geweest, bijvoorbeeld veroorzaakt door een hachelijk  teveel aan flitsen in een kleine ruimte?



De oplossing is natuurlijk simpel: het is een modelspoorlokomotiefje (een speelgoedding) dat door te scherpe bochten moet rijden, omdat je voor schaalgetrouwe bochten een zolder nodig hebt die niet past in een Hollands rijtjeshuis. De fabrikant van de rommel maakt daarom dus weinig schaalgetrouwe scherpe bochten, als hij de zooi alleen aan lieden met een landhuis kan verkopen kan hij zijn onderneming beter opdoeken!.



Vroeger werden de wielen van een echte (stoom)lokomotief bevestigd in een vast frame, zijdelingse speling van de middelste as(sen) maakt mogelijk dat een lokomotief door bochten kan rijden.



Het grotere aantal assen bij een lok heeft weer te maken met de benodigde wrijfing, om van de plaats te komen. Dat geldt natuurlijk niet voor een speelgoedlokje, die heeft anti-slip bandjes. De niet aangedreven (gekoppelde) voorloop en achterste wielen hebben bij een echte lok onder andere tot doel de druk per as te verlagen.



Waar in werkelijkheid een lok met 5 gekoppelde assen (zoals de 50 op de foto hierboven) in een vast frame door eerder genoemde zijdelingse speling van vooral de middelste assen, nog door bochten heen komt, daar heeft Marklin gemeend het frame scharnierend te moeten maken.



De door Gert zo oplettend opgemerkte afwijking wordt veroorzaakt door de combinatie van een scharnierend frame en de niet 100% gladde fototafel.
Rond 1920 is men begonnen met het ontwikkelen van lokomotieven waarvan de assen niet meer in een vast frame zaten (gelede loks zoals de E91),



wat voor stoomloks uiteraard veel complexer was dan voor de toen nieuwe diesel en elektrische lokomotieven.



Wat dan weer een bruggetje is naar het vertellen dat ik dinsdag niet naar neef Erik ben geweest omdat zwager Marco hier langs kwam met een paar van zijn Oostduitse eloks en de neven vervolgens hier woensdag zijn geweest.



Waarbij Erik de stationsverlichting en stationsomroeper heeft aangesloten en Ries en ik vooral diverse lokjes hebben laten botsen.



Netelig?

7 opmerkingen:

www.brillie.nl zei

Het blijft natuurlijk wel nep. Dat is te zien. Beste wel jammer die sleep contacten.

Gert zei

Dankjewel voor de uitleg. Ik ben ook blij voor je dat je toetsenbord het weer gewoon doet. Dit leest toch een stukje makkelijker.

Sjoerd zei

Aha, toch weer wat wijzer geworden vandaag.

Renesmurf zei

Ik let net zo goed op als me goeddunkt.
Ik mopper niet zo snel over iemand anders zijn werkwijze, ik aanschouw het gewoon.

Suske. zei

hier heb ik ook alleen maar mede te delen dat ik gewoon toekijk en meer niet.

Drs. Johan Arendt Happolati zei

Heer Frank-103,
Mijn achting voor u stijgt met de dag. Het bouwen en onderhouden van zo'n modelspoorbaan lijkt mij een werk voor duivelskunstenaars.
'zijdelingse speling van de middelste as(sen) maakt mogelijk dat een lokomotief door bochten kan rijden...'
En meer van die dingen.
Kunt u niet eens iets schijven over de schijngestalten van de maan? Dat zou ik nog kunnen begrijpen.
Met vriendelijke groeten,
De Drs.
locomobeet

FRANK103 zei

@brillie: het blijft speelgoed!

@Gert: eft waaf?

@sjoerd: dat je je tijd beter kunt besteden dan dat je dit blog bezoekt?

@Rene: jij hebt in het aanschouwelijk onderwijs gezeten?

@suske: langs de zijlijn....

@drs: ik kan hier foto's plaatsen van de zonsverduistering van 1999, als u dat boeit? Voor recente maanfoto's moet ik opmerken dat die met de huidige camera en lens combinatie niet te maken zijn. En dat is inderdaad hachelijk!