zaterdag 21 mei 2011

Fremo bij Wim de kok

De Fremo vereniging van Wim de kok had vandaag een besloten knutseldag.



Maar, zo hadden ze besloten, mochten er vandaag wat geïnteresseerden komen kijken.



Neef Richard en ik hadden al diverse keren overwogen iets aan modulebouw te gaan doen, om een kleine demontabele spoorbaan te gaan bouwen.
En misschien zouden er meer familieleden te porren zijn om mee te doen, zoals neef Erik en m’n broer Rob.



De Fremo modules (havenspoor) zijn behoorlijk compact en de elektronica is vrij eenvoudig.



De digitale LocoNet centrale die voor de voeding zorgt is ook niet bijzonder kostbaar. Bij Fremo is het de bedoeling dat je met een handregelaar jouw lok bestuurt, mee loopt langs de baan en de gewenste rangeerbewegingen uitvoert.


De behoefte aan loks en wagons is hierdoor ook vrij beperkt, veel meer dan 1 lok kan je toch niet bedienen.



Wim heeft alle wissels handbediend gemaakt, je kan bij Fremo toch niet op topsnelheid rondjes rijden en je bespaart hierdoor een boel geld aan wisselmotoren en elektronica.



Railmateriaal is van Peco of Tillig. Die enkele lok die je voor Fremo zou kunnen kopen vraagt wel om aanpassing naar RP25 wielen, verbeterde verlichting en detaillering.



Daar beginnen voor mij ook de bezwaren tegen Fremo, ik beschik over een aardig wagenpark voor Marklin, voor Fremo is dit niet bruikbaar.



Dat betekent weer nieuwe investeringen doen, in een lok en een paar wagonnetjes. Een bijbehorende Loconet regelaar. De modules moeten best wel netjes aangekleed zijn, meer gedetailleerd dan dat ik tot op heden ooit heb gemaakt (en dat is niet veel). Fremo organiseert rijweekenden, en een vrij (kinderloos) weekend kan ik me afgelopen 15 jaren niet herinneren.



Hoewel mij de bouw van een modulebaan nog steeds zeer leuk lijkt, gaan de Fremo loks te langzaam voor neef Erik en verwacht ik ook broer Rob niet enthousiast te krijgen, ze vallen waarschijnlijk af!



Ik ga er nog eens met neef Richard over praten, want wellicht is er ook een enkelsporige Marklin M-track modulebaan?



Hachelijk?

5 opmerkingen:

www.brillie.nl zei

Alles mooi op schaal gemaakt. Alleen die ladder niet.

Renesmurf zei

Wat een techniek komt er nog bij kijken he. Merkwaardige pielhobby.

Suske. zei

het is een mooie hobby.

Sjoerd zei

Daar ben ik ook nog aan het denken, een mobiele baan te maken en de treinen weer eens van de zolder af te halen. Niet dat ik er veel heb, Een 1200 en een 1100 en een Sikje, maar toch.

FRANK103 zei

@brillie: die ook, die is op schaal 1:1

@René: het is nog erger dan ik in het bericht heb gemeld!

@suske: ja, maar dit is voor mij wel een grens hoor.

@sjoerd: dan zijn modules zeker aan te raden! In Limburg zijn vast ook verenigingen?