vrijdag 26 augustus 2011

De Rivarossi dubbeldekker

Vroeger maakte Lima de goedkopere modeltreinen, onder andere te koop bij de Hema.


Na verloop van tijd (begin jaren 80) werden de modellen mooier om te zien, met naar mijn mening als een van de uitschieters de koploper.
Lima maakte ook een set dubbeldeksrijtuigen (stuurstand en 2 rijtuigen), naar mijn mening was die echter niet heel fraai.



Zo heb ik die Lima set toen voor 70 gulden probleemloos op een treinenbeurs laten liggen.

Dan gaat Lima failliet en worden de modellen schaars, zoals die dubbeldekkers. Op beursen en op marktplaats durfde men vele honderden euro's voor zo'n dubbeldekkerset te vragen, die ik overigens nog steeds niet fraai vond!



In 2004 heeft de Engelse modelbouwfabrikant Hornby, bijvoorbeeld bekend van het racebaanmerk Scalextric, Lima overgenomen. De oude mallen van Lima zijn door Hornby bewerkt en een aantal oude Lima modellen was al weer op de markt gebracht.



De dubbeldekkerset zou nu op de markt gebracht worden door het Hornby merk Rivarossi, na de aankondiging werd de feitelijke levering (en productie?) steeds uitgesteld. Om de prijs kunstmatig hoog te houden werd wel aangekondigd dat de set in een kleine oplage gemaakt zou worden.



Dat concurrent Artitec ook een dubbeldekkerset in schaal 1/87 op de markt ging brengen hielp natuurlijk ook niet!

Ruim een jaar geleden heb ik besloten de Rivarossi set (in 1/100, anders lopen de wagons niet goed door de Marklin bochten) te bestellen.

Eigenlijk onverwacht zag ik dat afgelopen week de Rivarossi set uitgeleverd werd, mijn set lag ook al klaar bij de detailhandelaar.



Vanmorgen heb ik de set opgehaald, plus een 16-tal wisselstroom assen, alles bijelkaar weer een fraaie nuttige en noodzakelijke aankoop. Naar mijn mening is de Rivarossi set fraaier dan de oude Lima set, met de Marklin wielen rijden de wagons uitstekend over de zolderspoorbaan.



Van de familie 103 was verder vooral Bibbel (Bips voor intimi) dolenthousiast.



Wat hij eigenlijk ook wel weer een beetje overdreef, zodat ik hem met een beetje fysiek geweld van de spoorzolder heb verwijderd.



Hachelijk?

8 opmerkingen:

Renesmurf zei

haha, ineens zo`n kat er bij, en dan besef ik weer hoe klein het allemaal is. Net echt!

Sjoerd zei

Dat ziet er idd goed uit...

FRANK103 zei

Hoi René: daarom vindt de kat de modelspoorbaan ook zo leuk, kan hij zich een reus voelen (Godzilla)

@Sjoerd: de kat of de trein?

Suske. zei

reuze albino kat legt treinverkeer in de knoop.
net echt.

FRANK103 zei

@suske: een albino kat heeft blauwe ogen, die heeft Bips niet. Het is gewoon een dik lui wit varken!

www.brillie.nl zei

Die kat moet je ook even op schaal maken.

Ad zei

Frank.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst; inderdaad een verbetering t.o.v. de LIma versie

Dikke Mick zei

Ja, hier vinden de heren katers de modelbouwbaan ook erg leuk, maar al die kattenharen op de baan is absoluut foute boel, dus het is echt verboden terrein voor de heren