zondag 21 augustus 2011

Leonardo da Vinci en Le Clos-Lucé

Koning Frans 1 van Frankrijk (zie hieronder)



had de toen al zeer bekende Leonardo da Vinci uitgenodigd om te komen wonen in het kasteel Le Clos-Lucé (ook wel het kasteel van Cloux), gebouwd in 1471, in een buitenwijk van Amboise.



Frans 1 zelf woonde in het kasteel van Amboise, op 400 meter van Le Clos-Lucé. (hieronder: middenin links op de foto is een toren van kasteel Amboise te zien)



Beide kastelen waren door een onderaardse gang met elkaar verbonden.



Zo heeft Leonardo da Vinci hier gewoond van 1516 tot zijn dood op 2 mei 1519.



Diverse van zijn ideeën zijn gebruikt, zoals de wenteltrap in Chambord. (kom ik nog op terug!)



Van zo'n 40 ontwerpen van Leonardo da Vinci heeft men maquettes gemaakt die hier in dit kasteel te zien zijn. (hieronder: de tank)



In de zeer ruime tuin om het kasteel zijn ook grote modellen te zien en te proberen.



Sluit ik uiteraard af met het hemelbed in de slaapkamer van Leonardo,



waarbij ik hier voorzictig ga fluisteren dat zeer binnenkort op dit blog (hieronder: de museumhal)



een hele serie hemelbedden geplaatst zal gaan worden.



Pëniblé?

4 opmerkingen:

renesmurf zei

Ik vind het altijd mooi, kastelen bekijken, ik vind ze van binnen altijd minder mooi als van buiten.
Maar vooral de oudheid van ze vind ik boeiend.

Suske. zei

dat hemelbed past niet echt bij mijn interieur maar toch wil ik het eens uitproberen.

Sjoerd zei

Da Vinci was goed bezig in die tijd.

www.brillie.nl zei

Het lijkt verdacht veel op mijn landhuis. Heel vreemd.