Op de terugreis van Rijswijk zijn we kort gestopt bij Amsterdam Sloterdijk, om bij de Westhavens even treinen te kijken. Uiteraard plaats ik hier een aantal foto's!
De eigenaar of huurder van de loks is te vinden op de site van railfan. De loks worden voornamelijk gebruikt om kolentreinen te trekken van en naar de OBA, de bulkgoederen terminal in Amsterdam.
1 Eerst de HUSA 1606. (HUSA heeft eind 2010 vervoerder ACTS overgenomen, bron wikipedia)
2 Dan de MRCE dispolok, de 189 114.
MRCE dispolok verhuurt loks, de 189 114 is volgens railfan.nl verhuurt aan CombiVerkehr.
3 De Portfeeders 7102.
Volgens railfan was dit een lok van ACTS, deze is nu van MRCE dispolok en wordt verhuurd aan Captrain.
4 Spike van Volker rail (203-3) is een oude Oostduitse V100, nummer 202 783-7.
Wat vinden jullie, hachelijk?
8 opmerkingen:
waar komt die 189 114 oorspronkelijk vandaan. Die ben ik hier in het zuiden nog nooit tegen gekomen.
Even wat dingetjes rechtzetten. Nooit verkeerde bronnen citeren!
* 189 114 is door Captrain gehuurd/geleased bij TXL
* als het CombiVerkehr zou zijn, is het KombiVerkehr
* ACTS is niet overgenomen door Husa, maar ACTS heet nu Husa
* De 7102 is nooit van ACTS geweest, maar ACTS heeft de loc destijds ook van MRCE gehuurd
O jee, lees bij 189 114 voor TXL MRCE...
@sjoerd: die 189 is een Traxx lok, die zie je hier regelmatig voor staaltreinen naar de hoogovens (Tata steel) en voor kolentreinen naar de OBA. Dan vaak als rode Railion (DB schenker?) loks.
@Koos: ik heb railfan geciteerd, van die 189 114 weten meerdere bronnen niet wie de huurder is. Eigenlijk maakt het mij ook niet zoveel uit.
Het is inderdaad KombiVerkehr
Mbt HUSA: op wikipedia is sprake van een overname van ACTS door HUSA: "Eind 2010 werd Husa Railway Services volledig eigenaar van ACTS en in 2011 werd het bedrijf omgedoopt tot Husa Transportation - Railway Services. [1]" Wikipedia heeft als bron railcargo.
Zie http://www.railcargo.nl/actueel/nieuws/nieuws_item/t/een_nieuwe_naam_een_nieuwe_plaats
De 7102 wordt op internet nergens als lok van ACTS genoemd, jouw opmerking zal waarschijnlijk juist zijn. Van de loks die wel genoemd worden alsof ze van ACTS zijn is de financieringswijze mij ook niet bekend (ook niet naar gezocht).
Vwb de vermeende overname van ACTS door Husa: tot eind vorig jaar had DB Schenker nog 5 % van de aandelen, en die zijn toen aangekocht. Dus dat Husa ACTS heeft overgenomen, is niet juist. Het is alleen volledig in bezit gekomen.
De 7102 heeft lange tijd voor ACTS gereden - het Portfeeders-uiterlijk stamt uit die tijd. Maar ACTS heeft de loc nooit in eigendom gehad.
Ja, je komt ze weer allemaal tegen!
Ook mooi vastgelegd en zo.
Grappig is dat die diesel jongens er eerst stroom van maken en dat dan naar de motoren toe brengen. Wat eigenlijk niemand weet.
@René: het licht was al wat minder, aan het einde van de middag, maar ik was best nog wel tevreden over de kwaliteit van de foto's.
@brillie: dan wil je vast geen verhandeling over diesel-electrische aandrijving of diesel hydraulische aandrijving?
De Portfeeders is een diesel electrische lok, waarbij de dieselmotor een aggregaat aandrijft die stroom opwekt voor de electrische motoren in de draaistellen. De Volker rail lok is een oude Oostduitse V100, een diesel hydraulische lok.
Mooi toch, wikipedia?
Een reactie posten