Zaterdag moest Lisanne voetballen en de Nikon en ik waren mee.
Ze zochten echter een grensrechter en ik werd als vrijwilliger aangewezen.
Aangezien de tegenpartij voortdurend in de aanval was (Lisanne heeft dan ook verloren) heb ik voortdurend moeten vlaggen, veel foto's kon ik dus niet maken.
Maar wel sfeerfoto's, want rommel, dat kan hier niet!
Dan is Ad (Lokaalspoor) bezig met het ombouwen van zijn motorpost. En hij vindt het ook lastig de verlichting werkend te krijgen. Ik plaats hier dan de foto's die ik gemaakt heb tijdens de ombouw, dat is altijd handig om te doen, je kan dan altijd zien hoe het zat.
(hieronder: vóór verbouwing)
En dat heb ik best wel eens nodig gehad! Het ombouwen met een marklin decoder lijkt me eenvoudiger dan met een ESU decoder, omdat ESU het handig vindt om met andere kleuren te werken.
(hieronder: vóór verbouwing)
Het gaat echter om de functie van de draden, en dat blijft ongeacht merk decoder of kleuren van de draden hetzelfde:
- rood gaat naar de sleper
- zwart naar de massa van de lok.
- 2 draden gaan naar de (na ombouw gelijkstroom) motor (voor kleur zie gebruiksaanwijzing decoder).
De verlichting betreft 3 draden (voor kleur zie gebruiksaanwijzing decoder):
- naar de voorkant van de lok
- naar de achterkant van de lok
- de zogenaamde decodermassa (niet verwarren met zwart!!!)
Deze 3 draden van de decoder moeten aangesloten op de verlichtingsprint midden in de lok, op dezelfde plaats waar de oude bedrading zat.
Van de print midden in de lok lopen 3 draden naar voorkant en achterkant van de lok. Hieraan veranderd niets.
NB de decoder heeft nog 2 extra draden, de functieuitgangen, voor geluid of telex koppelingen. Die heb ik bij deze lok niet gebruikt. Op onderstaande foto zijn deze met plakband aan elkaar geplakt, zodanig dat ze geen kortsluiting kunnen veroorzaken.
(hieronder na verbouwing)
Waar de moeilijkheid zit: de printplaatjes met de ledjes in de beide neuzen van de lok moet aangepast worden.
Die verandering kan je goed zien op de site van Ben, zie vorig bericht over de ombouw van de motorpost. Ad succes!
6 opmerkingen:
Ik vraag me alleen af waarom deze motorwagen in Tunesië staat
na mijn logje over "draadje los" ga ik me hierover niet uitlaten. Veel te hachelijk voor mij vrees ik.
Frank,
Heel erg bedankt voor het plaatsen van de foto's
Ik vind het altijd heel mooi als borden vermelden dat het geen vuilstortplaats is. Duidelijker kunnen ze niet zijn, en het werkt ook nog eens prima!
Dat soldeerwerk kan ook wel beter gedaan worden. Trouwens doe je dat wel zonder lood?
@sjoerd: vanwege het mooie weer daar (en de lage lonen?)
@suske: vet hachelijk zelfs...
@ad: graag gedaan!
@Rene: ja, en daarom weblogwaardig!
@Brillie: dat heb je al minstens 5 keer hier gevraagd, het is soldeer zonder lood. (hoop ik)
Een reactie posten