zondag 26 augustus 2012

De Re 4/4 IV


Het lezen van het boek over de Gotthard heeft er toe geleid



dat alle Zwitserse loks (hieronder de oude Märklin 3650, een Ae 6/6)



weer eens op zolder een rondje mogen rijden. (Hieronder de Re 4/4 IV)




De Ae 3/6 II,



de krokodillen,



de Ae 6/6,



de moderne Re 4/4 II,



en de Re 4/4 IV,



allemaal loks die in het boek genoemd worden omdat ze op de Gotthard gereden hebben.

Eén van de Märklin loks, de Re 4/4 IV, is een souvenier uit Zwitserland



en is een van de loks die niet goed wil rijden.



Dat irriteert, en omdat de weersomstandigheden vandaag niet geweldig zijn, kan er geknutseld worden!



Na een goede schoonmaakbeurt loopt de lok een stuk beter, al is het nog steeds niet zo goed als haar zusjes.



De kenner herkent hieronder op de foto vast de zeer succesvolle Ae 6/6 (de CoCo lok) uit 1956,



die in de jaren '70 een kleiner zusje kreeg, de Re 4/4 II (een BoBo lok).



De 6 wielen van de Ae 6/6 zorgden voor veel slijtage in de bochten, waar een 4 assige lok veel minder last van heeft.
De ontwikkeling van de thrysistor techniek in treinen (Duitse bouwserie 120) heeft geleid tot ontwikkeling van de Re 4/4 IV,



een lok die dus veel sterker is dan de Re 4/4 II. (Hieronder de Ae 6/6)



De SBB heeft 4 stuks van de Re 4/4 IV laten bouwen, maar een grote serie bleef uit.



Die kwam pas in de jaren '90, in de vorm van de Re 460.
(Hieronder: de BLS bestelde ook een aantal Re 460, de serie Re 465)



Niet hachelijk?

10 opmerkingen:

Renesmurf zei

Ik vind het er allemaal levensecht uitzien, behalve als er poppetjes op staan. Dat zijn duidelijk niet echt mensen.

www.brillie.nl zei

Rustig aan zeg,,, het is nog geen winter weer.

Sjoerd zei

Ik ben blij dat we weer het oude vertrouwde niveau halen...

FRANK103 zei

@Rene: de bewoners van de spoortafel vormen ook een behoorlijke investering, ik heb alleen goedkope chinese mensjes gekocht die inderdaad niet zo echt over komen.

@Brillie: zomerweer was het ook niet!

@sjoerd: altijd leuk, tevreden blogbezoekers!

Ad zei

Kijk, nu gaat Frank103 weer als een trein; beter dan al dat getob over wielrennen en doping, voetbal; daar wordt je op de tv al mee vermoeid. Zoveel Zwitserse schoonheid, dat brengt tenminste een beetje rust in het leven...

Albert y Mara fotoblog zei

Hoeveel locs heb jij niet?
Bijzonder leuk dit overzicht.
Rij je ook met Nederlandse modellen?
Spoorse groeten Albert

FRANK103 zei

@Ad: ze zijn hier te weinig te zien, die Zwitserse schonen. Ik zal daar meer aandacht aan besteden!

@albert: het is niet verstandig daar antwoord op te geven, je weet nooit wie hier allemaal mee leest en voor je het weet, weet Madelon103 ook precies hoeveel het er zijn en kan ik nieuwe nuttige en noodzakelijke aankopen wel op mijn buik schrijven....
Ik rijd meestal met NS materiaal, maar kan even makkelijk met DB of SBB materiaal rijden. Daarnaast kan ik de baan vol zetten met stoomloks.

Anoniem zei

Zeg Neef,
wel op blijven letten! Albert vraagt welke je nog NIET hebt... Da's toch lekker handig voor Madelon103, weet ze wat je voor vaderdag of in je schoen wilt hebben! En om gelijk maar wat moois wat nog mist te noemen: de Italiaanse raspaarden van Marklin ontbreken nog Madelon!

FRANK103 zei

@neef, albert en madelon103: in eerste instantie ontbreekt natuurlijk de Re4/4 van de BLS, die we hier de poepdoos noemen in verband met haar poepbruine kleur, waar HAG een zeer fraai model van gemaakt heeft. Dan onbreekt de Re 6/6, deze lok heeft ook 6 assen maar in plaats van 2 draaistellen met elk 3 assen heeft deze lok 3 draaistellen met elk 2 assen. Dan is er nog de ae 8/14, de 110 in bugelfalten uitvoering en nog veel meer. Maar op 1 staat de poepdoos!

FRANK103 zei

Oja neef, dat je italiaans en raspaarden in 1 zin zet mag alleen als je het over ferrari's hebt. Oke, en over Ducati, ik ben in een goede bui. Maar niet, nooit, over Italiaanse treinen. Die zijn lelijk! Ze doen zeer aan de ogen, darmen zijn spontaan van slag, foeilelijk!