zaterdag 13 juli 2013

Sluitlichten


De aankoop van een mooie Roco 1800 met sluitlichten



had ook een nadeel: mijn Rivarossi dubbeldekker



is niet voorzien van sluitverlichting,



maar is daar wel op voorbereid.



Nu ik toch bij Harlaar was heb ik meteen



een Roco fluistersleper en een ESU functiedecoder meegenomen.



Inbouw zou niet al te moeilijk moeten zijn, maar hoe krijg je zo'n Rivarossi rijtuig open?



Na een kwartier klooien was het gelukt om het ding op de juiste manier open te klikken.



Eerst het grijze dak eraf, daarna de zijwanden van de bodemplaat af.



Dan kijken hoe de bedrading loopt en de fluistersleper monteren met een schroefje.



de stroomafname van de wielen (links en rechts) doorknippen en met elkaar verbinden en met de print. Het nu overgebleven draadje verbinden met de sleper en vervolgens de functiedecoder bevestigen, en zie daar, het werkt!



Daarna onderstel weer bevestigen, zijwanden op de bodemplaat en als laatste de decoder onder het grijze dak frotten en het dak er op.



Op het filmpje is te zien dat alles uitstekend werkt




 en dat nu als volgende project de BLS Re 4/4 (poepdoos) aan de beurt is, tenzij de zon toch weer eens gaat schijnen en ik 's avonds met een goed boek in de tuin kan bivakkeren.



Hachelijk?

6 opmerkingen:

MarcStouten zei

indrukwekkend. Wat zijn sluitlichten eigenlijk?

FRANK103 zei

@marc: ja. Goede vraag. Dat is het tegenovergestelde van koplampen. Waar koplampen aan de voorkant zitten van een auto of een trein, daar zitten achterlichten bij een auto aan de achterzijde, en bij een trein aan de achterkant en noemen we ze sluitlichten. Ja. Misschien had het dus ook met één woord gekund, namelijk achterlichten. Maar dat past niet bij het weblog.
Misschien moet ik ook nog gaan vertellen dat dit verhaal richting afhankelijk is omdat een trein soms geen echte voorkant of achterkant heeft? Technisch heeft een locomotief die wel, maar praktisch gezien niet. Nee, ik laat het maar hierbij....

MarcStouten zei

hahahH! Duidelijk

FRANK103 zei

@Marc: ik weet niet of dat de bedoeling was.....

;-)

Sjoerd zei

En hoe wisselen ze nu van kleur?

FRANK103 zei

@sjoerd: ik heb een functiedecoder ingebouwd die hetzelfde digitale adres heeft als de lok, in dit geval hebben beiden het adres 58. Als ik met de centrale adres 58 selecteer en van richting laat veranderen, dan verandert de rijrichting en verlichting van de lok maar ook die van de stuurstand. Enig bezwaar is dat de wagons gekoppeld moeten zijn aan een lok met hetzelfde adres, anders werkt dit niet, of moet het adres van de decoder van de stuurstand gewijzigd worden naar dat van de nieuwe lok. Bij de huidige trein gaat het om een vaste combinatie van lok en rijtuigen, het is niet de bedoeling dat de lok regelmatig door een ander exemplaar vervangen wordt.