zondag 6 juli 2014

De NOHAB digitaliseren


Voor vaderdag had ik een zeer fraaie analoge Deense Nohab (bolle neus) gekregen,



om die met succes in te kunnen zetten op de zolderspoorbaan moet er echter wel een decoder in.

(links de magneet voor de kleine schijfcollector motor, rechts voor de grote schijfcollector motor)


Ik had de lok 2 weken geleden snel bekeken voor ik naar meneer Harlaar in Badhoevedorp ging,

(Hieronder de oude spoel)


maar eenmaal thuis bleek ik me toch vergist te hebben in de motor van de lok.

(Spoel is verwijderd, de permanent magneet ligt klaar)


Het is namelijk een grote schijfcollector motor en niet de kleine!

(Met permanent magneet ingebouwd)


Dus had ik de verkeerde permanent magneet  gekocht bij Harlaar

(Aansluiten van de decoder)


en kon de lok nog niet omgebouwd worden.

(Controleren van de verlichting)


Na een bezoekje aan ANW in Medemblik was de goede magneet in huis

(Draadjes netjes bundelen)


en kon ik vanavond de lok ombouwen.

(Lok op programmeerspoor)


Eigenlijk moet ik de decoder helemaal inregelen voor deze lok, maar de proefritjes gingen al uitstekend,

(Testrijden)


zodat ik voorzichtig al ga stellen dat de zolderspoorbaan er een uitstekende trekkracht bij heeft.



Hachelijk?

8 opmerkingen:

Renesmurf zei

Het is toch wonderlijk he, wat de mensen toch allemaal bedacht en uitgevonden hebben, en elkaar leren en zo.

Sjoerd zei

Dat ombouwen moet toch onderhand routine zijn met zoveel locs...

Anoniem zei

Een mooie fotoserie, jouw plezier spat er vanaf!

Vriendelijke groet,

Suske. zei

Ik vind het reuze interessant om lezen ook al snap is soms de technische pointe niet.

Erik zei

Je had het al kunnen zien aan dat klemringetje op het asje, neef. Dit is de zelfde motor als de v200...

Hoe was ANW?

Albert y Mara fotoblog zei

Dit ombouwen zou ik in mijn situatie over laten aan een ander. Mijn MG's onderhoud ik ook niet zelf, daar heb ik iemand voor die dat doet (ook een hobbïst) Petje af dat jij het zelf kan èn wil. Spoorse Groeten Albert

Ad zei

Gaaf exemplaar, die Deense techno lo(o)k.

FRANK103 zei

@rene: ja, dit is leuk om te doen en een stuk goedkoper als ik het zelf doe, dan dat de winkel een lok ombouwt!

@sjoerd: de eerste loks heeft Erik voor me gedaan, daarna wilde ik het zelf ook leren. Inmiddels lukt het ombouwen me redelijk, alleen de zwitserse lichtwisseling is me nog niet gelukt.

@rob: bedankt, en ja, het is een leuk klusje!

@suske: de techniek is wel boeiend, maar niet weblogwaardig vermoed ik. Dat begint bij draaggolven waar een centrale een digitaal signaal aan toe voegt, in een specifiek formaat.

@hoi neefje, ik had niet goed gekeken, maar anders had ik het ook aan het motorschild kunnen zien. Met de goede permanent magneet was de ombouw een makkie! Nu de decoder nog goed inregelen....
Anw is een internetwinkel met een afhaalbalie, even snuffelen kan niet, alles ligt netjes in magazijnkasten. Nergens zitten prijzen op. Ik ga er alleen nog heen om een bestelling af te halen, anders niet!

@albert: ik kon ook niet solderen, maar omdat ik Erik niet al mijn locomotieven kon laten ombouwen wilde ik het zelf leren. Dat vond Erik ook wel zo makkelijk! Dus heb ik een soldeerbout en soldeer gekocht en ben onder begeleiding begonnen met ombouwen. Nu kan ik inmiddels meeste locomotieven zelf, en vind ik het zelfs leuk om te doen! Zo heb ik vroeger ook aan mijn auto's gesleuteld en zelfs wel eens een hele radiator vervangen en een nieuwe snelheidsmeter gemonteerd. Aan mijn huidige auto durf ik niets meer te doen en ook het boekje van mijn batavus stadsfiets is eenvoudig: breng uw fiets naar de fietsenmaker, zelf kunt u het niet en u loopt de kans dat u onnodig meer stuk maakt. Dus blijf ik sleutelen aan mijn lokjes, dat kan ik wel!

@ad: het is de grafitti lok, hij heeft echt zo in Denemarken gereden en staat inmiddels met deze print in een museum. Ik vind deze lok ook erg gaaf om te zien!