dinsdag 19 augustus 2014

De Oostenrijkers


Naast de beroemde Zwitserse krokodil, waarvan ik hier graag mijn tweede exemplaar toon,



heb ik ook een Oostenrijkse krokodil, de 1020.



Een geheel metalen lok, net als de krokodil uit set 3300.



Deze tweede Zwitserse krokodil heeft een plastic kap en is een omgebouwde HAMO lok,



nog steeds fraai maar minder indrukwekkend dan de metalen krokodillen.



De Oostenrijkse 1020 is eigenlijk een Duitse 194,



waarvan er een groot aantal als herstelbetaling na WOII aan Oostenrijk moesten worden afgestaan,



en waar ze gereden hebben tot ongeveer 1988. Voor mijn 5 Oostenrijkse intercity rijtuigen

(De lok moet even warm lopen na zijn winterslaap in de vitrinekast)


moest ik een passende trekkracht hebben,



mijn keuze was gevallen op deze 1141, misschien niet helemaal moeders mooiste,



maar bij gebrek aan goede betaalbare alternatieven heb ik deze lok gekozen om het werk doen.



Hachelijk?

11 opmerkingen:

Ad zei

Ook indrukwekkende locs die Oostenrijkers; goed dat je ze in een kleurstelling hebt gehouden. Ik vind de Zwitserse locs wel meer 'schwung' hebben. Je ziet bij de OBB-locs vaak de Duitse herkomst terug. Daar is op op zich natuurlijk niks mee.

FRANK103 zei

@ad: ik vind schwung goed passen, de Oostenrijkse spoorwegen hebben inderdaad iets niet, wat de verschillende Zwitserse spoorwegen wel hebben. Toch zijn er over Oostenrijk ook veel boeken geschreven, zijn er ook mooie bruggen en tunnels. Er is misschien minder variatie in materiaal? Ik vind zelf de obb ook erg boeiend!

Sjoerd zei

Eigenlijk zijn ze heel lelijk, die krokodillen. Voor een locomotief tenminste, maar dat maakt ze ook meteen apart en dus toch weer aantrekkelijk.

Renesmurf zei

Het moet wel sterk spul zijn he! Wat kan je er anders over zeggen.

FRANK103 zei

@sjoerd: ik krijg nu toch een beetje een fiat multipla visioen, nee, zo lelijk is een krokodil niet, niet te vergelijken met een multipla. Er rijden in Italië een boel echt lelijke treinen rond, daarbij vergeleken is een krokodil gewoon een mercedes 300sl met vleugeldeuren (gullwing)!

@rene: een boel! Je kan de kleur niet mooi vinden, je kan het suf speelgoed vinden, je kan de lampen van de 1142 lelijk vinden. En je kan fischerman's friend eten en tranen in de ogen krijgen van emotie!

www.brillie.nl zei

Wat een knoeiwerk, geen bovenleidingen bij bovengevoede treintjes. Ik zou zelfs meer willen zeggen, prutswerk. Om niet van hachelijk te spreken. Erg premide.

FRANK103 zei

@brillie: marklin treinen krijgen stroom van punt tussen de rails, bovenleiding is niet nodig! En duur! En voor mij nog belangrijker: ik kan er dan ook niet meer goed bij. Hachelijk is het zeker!

Albert y Mara fotoblog zei

De Krokodil (Zwitserse en Oostenrijkse) blijft voor mij als modelspoorliefhebber altijd een bijzondere loc. Ik heb hem zelf nooit gehad. Geen Zwitserse baan. Spoorse groeten Albert

Erik zei

Märklin heeft de Oostenrijkse Krokodil volgens mij nooit gemaakt.

http://www.pbase.com/atsf643/image/129202228

Hachelijk...

Suske. zei

waarom noemt men een trein nu krokodil ? Heikel als je het mij vraagt !

FRANK103 zei

@Albert: dat hoeft geen reden te zijn om geen krokodil te kopen, hij kan toch ook als museumlok rondrijden?

@Erik: die Oostenrijkse krokodil is er alleen van Roco, niet van Marklin. De 194/1020 worden ook een krokodil genoemd, maar doorgaans wordt de Zwitserse krokodil bedoeld. Daarvan zijn dan ook weer meerdere versies, ik weet niet of de marklin lok daar aan goede weerspiegeling van is. Hachelijk, dat is het wel!

@Suske: door de lange neus die de lok heeft, net de snuit van een krokodil. Misschien moet je daar wel een beetje fantasie bij hebben, of zwaar bijziend zijn.