zondag 11 januari 2015

De locloods


Een van de plekken op de spoortafel



die nog verder aangekleed moest worden is de locloods bij de draaischijf.



Eigenlijk vind ik een locloods een beetje jammer,



de loc die er in geparkeerd staat is voor het publiek niet meer te zien.



Meestal staan rond een draaischijf ook ronde locloodsen,



die loodsen gaan per 3 sporen.



Ik had besloten een 2-sporige loods aan te schaffen en ben tijden op zoek geweest naar een mooie loods.



Deze Vollmer loods voldeed eigenlijk aan alle eisen,



Voordat ik de rails nu netjes ga wegwerken moet eerst de draaischijf nagekeken worden op een storing.



Uiteraard gaan jullie er hier meer over lezen.



Hachelijk?

18 opmerkingen:

gerdaYD zei

Wow, ik vermoedde al wel dat jij een uitgebreide collectie treintjes had, maar dat je er zo iets moois en uitgebreid van maakte niet. Wie zou daar nu eens niet graag mee spelen? Gelukkig zet je dit op je blog zodat we dat althans virtueel, even met jou mogen doen, bedankt! Ook bedankt voor de lieve felicitaties aan het adres van mijn zus Frank!

Kees zei

Hoi Frank, Dat ziet er weer geweldig uit, Wat is het toch 'n fantastische hobby, Mooi dat we op deze manier mee kunnen genieten, mooie loods trouwens.
Groet kees

Albert y Mara fotoblog zei

Een draaischijf is onlosmakelijk verbonden met het rijden met stoom op je modelbaan. M'n spoorhart ging een klein beetje maar, sneller kloppen. Gewoon te weinig in Nederland *WINK* om de hobby echt uit te oefenen. Komt misschien t.z.t. nog wel een keer.
Spoorse groeten Albert

Suske. zei

zolang er hier niets of niemand ontspoort vind ik het niet hachelijk hoor !
Heikel ?

Ad zei

Ha Frank, je ligt al weer goed op stoom in het het nieuwe jaar. Mooi man zo'n draaischijf met lockoods. 'k Ben momenteel ook bezig met het spoor. Meer in de zin van tractie. Heb m'n BR 212 verkocht en m'n BR 120 staat nog in de etalage. 'k. Ben met de aanschaf van een opvolger voor de BR 120 bezig. Daarover komende week waarschijnlijk meer op mijn weblog. Spraakmakend!

FRANK103 zei

@gerda: de tafel is niet zo groot hoor, ongeveer 1 bij 4 meter. Het is de eerste tafel waar ik ook wat aan de aankleding doe, erg leuk! Het schilderen van de lokloods ben ik zomaar een avond mee zoet.

@kees: bedankt!

@albert: de draaischijf, loods en behandelingssporen behoren bij het museumlijntje, dat loopt van het grote station naar het bergstation. Er staan tenderstoomlocs van de bouwseries 74, 81, 86, 85 en 64. Erg leuk!

@suske: pas op, de h niet vergeten! Ontsporingen doen zich toch wel regelmatig voor, maar worden ivm de zware censuur op dit blog verzwegen. Penibel is het!

@ad: ik dacht dat de ns highspeed 186 de opvolger werd van de 120? Mag ik je anders een hoogvermogen 101 aanraden? Of ga jij voor de marklin ns 1203, ook bijzonder fraai?

Ad zei

Frank, de 186 blijft een van de opvolgers. De andere wordt ook een internationaal breed inzetbare loc.

Max Roodveldt zei

Beste Frank,

ik zag Loki op 'n forum.
Hoe is 't met 'm?

mvg,

Max

FRANK103 zei

@ad: een internationaal inzetbare lok, dan denk ik aan de 189, een erg fraaie machine die ik bijna dagelijks zie rijden op Sloterdijk, met kolentreinen van de Oba Of met staaltreinen van de hoogovens. In de regio Rotterdam zijn ze ook van ERS en andere maatschappijen te zien.
Nb het kan natuurlijk ook een 184 worden, hoewel die maar 1 keer in nederland is geweest, of een 186, waar er ook zeer veel van te zien zijn. Ik wacht het in spanning af!

@Max: het gaat uitstekend met hem, hij is wel lastig op de foto te zetten, door zijn kleur waarop de camera niet erg wil focussen. Verder slaapt hij of hij is buiten op jacht. Buiten kan ik hem doorgaans niet vinden, en slaapfoto's zijn ook niet echt boeiend.

Sjoerd zei

Je hebt er een er realistisch uitziende locloods van gemaakt. Je kunt natuurlijk ook een loc halverwege naar buiten laten komen.

gerdaYD zei

Weet je Frank, mijn vader was ook zo'n verwoed knutselaar aan treinbaantjes. Hij is daarmee begonnen doen hij me een loc gaf die hij zich weldra toe-eigende om zogezegd voor mij een mooi speeltje te maken. Het was pas af toen ik 16 was en toen had ik daar natuurlijk geen interesse meer voor hihi.

Ad zei

@Frank, je bent (heel)warm. Een dezer dagen hoop ik met enige trots de nieuwe aanwinst te kunnen presenteren...

Albert y Mara fotoblog zei

Met al die regen en storm bij jou, echt treintjesweer om op zolder te zijn, mits je niet naar je werkgever mag/moet. Spoorse Groeten Albert

lionel lines fan zei

Ziet er mooi uit Frank! Draaischijven vind ik machtig mooi, misschien wel aan stoomtractie verbonden, maar eenmaal gebouwd blijven ze decennia handig voor diesels en E-loks. Dus laat hem maar spinnen! En dan bedoel ik niet dat roofdier.
Groet
Eggo

Albert y Mara fotoblog zei

Dat vergat ik nog. Op mijn spoorbaan heb ik "slechts" een enkele lokloods staan. Daar staat een BR 65 in of een BR 64. Meer stoomloks heb ik niet. Spoorse groeten Albert

gerdaYD zei

Om op je reactie te antwoorden, natuurlijk kan je wel eens gelijk krijgen: zo'n optochten laat een terrorist niet van gedachten veranderen, maar hopelijk wakkert het wel solidariteit aan...

FRANK103 zei

@Sjoerd: meestal staat de lok met de schoorsteen buiten de loods, al is het voor de foto's

@Gerda: tussen 16 en 26 zijn er heel weinig mensen in treinen geïnteresseerd, dan zijn er belangrijkere zaken in een mensenleven, zoals voetbal!

@Ad: dat worden hier een paar slapeloze nachten! Een 6400 van Rocky rail of toch de absolute top: een class 66 of 77 van ESU?

@Albert: werk, tandarts, grut, de spoorbaan bij Erik, voetballen, huishoudelijke klusjes (tuinlamp ophangen). Nee, ik ben blij dat ik soms tijd heb voor modelspoor.

@Eggo: ik vind een draaischijf ook bijzonder boeiend, ik heb er 2, een fleischmann voor marklin en deze ouderwetse marklin. Beiden hebben helaas wel een defect, maar dat ga ik oplossen!

@Albert: een 65? Een naar marklin omgebouwde Fleischmann lok? Of heb je een gelijkstroom spoorbaan?

@Gerda: baat het niet, dan schaad het niet!

Renesmurf zei

Alles moet op de juiste plaats, en dan moet het daar ook tot zijn recht komen, en dat is dan de taak van degene die er over gaat.