In december 2013 was de oude spoortafel afgebroken en al het materiaal opgeborgen.
Na de verhuizing moest de nieuwe zolder klaar gemaakt worden voor de nieuwe spoortafel.
Er moest een verlaagd plafond komen om extra bergruimte te maken, de elektra is vernieuwd, de mechanische ventilatie is aangepakt.
kortom, veel voorbereidend werk!
Ook moest er goed nagedacht worden over de nieuwe spoortafel, hoe kan Erik de beschikbare ruimte zo goed mogelijk benutten.
Dan werd er hout gehaald en zaagwerk verricht,
de bouw van de nieuwe tafel is begonnen!
Eigenlijk gaat dit deel heel snel,
het zagen, boren en schroeven ligt ons wel!
Afgelopen dinsdag hebben we de eerste rails gelegd
om de tafel en de hellingen te testen.
En dan rijdt, na 2 jaar, de eerste trein, uiteraard een 103,
zijn eerste meters.
Uiteraard hebben we een filmpje gemaakt voor de liefhebbers.
Hachelijk?
16 opmerkingen:
Wellicht een stomme vraag, maar zijn is dat soort rails niet veel te stug om een helling te maken...
Hoi Frank, Dat zal ongetwijfeld weer 'n fraaie baan worden. Voorlopig is er nog genoeg werkte verzetten. Maar de baan is welvast in gereden. Veel succes en plezier met opbouwen.Vergeet zeker niet om af en toe 'n natje en droogje te verorberen.
Groet Kees d.W.
@sjoerd: doordat hellingen zeer geleidelijk beginnen en de rails wel wat speling heeft zijn hellingen geen probleem.
@kees: bedankt, en de natjes en de droogjes zijn door Erik vaak goed geregeld, dat blijft overigens wel bij koffie met een koek en een glas fris, we blijven niet bezig!
Dat is een boel werk, maar daar is het dan ook hobby voor!
Dat wordt wel wat,die nieuwe modelbaan van neef Erik. De eerste aanzet is er.
Goede morgen Frank. Wow, ook in het timmeren is je vriend precies een bolleboos hé, het resultaat mag er zijn en alle mannen die graag met treintjes 'spelen' zullen daar graag voorbij komen! *wink, big smile*
@Rene : een hobby is een tijdverdrijf dat je leuk vindt?
@ad: nu moeten de digitale componenten aangesloten worden, dat is minder leuk
@gerda: ja, en die dat niet leuk vinden, die hoeven niet langs te komen!
Het kappen boren enz heeft resultaten afgeleverd.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Mooi begin Frank en Erik,
Toen ik de eerste foto's zag begreep ik de hoge staken niet, maar omdat je over hellingen rept vermoed ik dat er meerdere etages komen. Ik ben benieuwd. Gelukkig is het nu vakantie zodat jullie flink kunnen door werken.
Groet
Eggo
Hoi Eggo, ja, er komen meer dan 10 etages, zodat Erik zo'n 40 treinen kan parkeren. Tijdens de vakantie wordt er niet geknutseld, Erik heeft meerdere verplichtingen en Richard en ik ook. Maar er komen genoeg dinsdagavonden om hier iets van te maken!
Goede morgen Frank. Blij te lezen dat je zo'n fijne feestdagen had, gezellig samen met de hele familie! Voor herhaling vatbaar dus...
OT: om op je vraag te reageren, nee weten niet waarom, en ook na herhaaldelijk aandringen kregen we geen antwoord. Nochtans hebben we hen alles gegeven wat in onze macht lag, liefde en de hele erfenis van onze beide ouders ook nog.
@gerda: dat is heel vervelend voor jullie. Hopelijk komt het weer goed!
Wat zit er veel werk in die hobby, zeg! Maar wel veel afwisselender dan puzzelen ;-) Op het eerste gezicht vond ik de baan niet zo groot, maar op het filmpje vind ik het een joekel.
Lieve groet
Hoi Mirjam,
de spoortafel is niet zo groot, ongeveer 3,5 meter bij 1,5 meter. Het filmpje vertekent het beeld een beetje. Er gaat heel veel tijd zitten in een spoortafel, maar dat is eerlijk gezegd ook de bedoeling, het knutselen is het doel, op moment dat de spoortafel klaar is dan volgt het aankleden van de baan, daar heeft Erik niet zoveel plezier in.
Met vriendelijke groet
Frank
Binnen de familie blijft het dus een mooi tijdverdrijf.
Vrolijke groet,
Tjemig, dit is pas een maand geleden. Inmiddels is nivo 6 al klaar...
Een reactie posten