zondag 30 juli 2017

De Taurussen meeting bij Laurent


Laurent, die hier niet genoemd wil worden, is een groot liefhebber van de moderne locomotieven van de Bombardier TRAXX en de Siemens Eurosprinters families.



Zaterdag lag een indrukwekkend emplacement van Marklin C-rails op de vloer van zijn huis.



De hoofdrolspelers zijn de Taurussen, dat zijn leden van de Eurosprinter familie.


(Marklin DB bouwserie 152)

De Taurus is door Siemens ontwikkeld toen de Duitse bouwserie 152,


(Marklin OBB nouwserie 1016)

Ook een Siemens Eurosprinter, geen toestemming kreeg om in Oostenrijk te rijden.


(Marklin OBB bouwserie 1016)

De 152 zou de rails in bochtige trajecten te zwaar belasten.


(Marklin OBB bouwserie 1116)

De Duitse spoorwegen hadden toen ook 25 Taurussen besteld, de bouwserie 182.


(Marklin DB bouwserie 182)

Ik had zaterdagmiddag 2 Marklin OBB 1016 mee,


(Marklin OBB Bouwserie 1216)

dat zijn locomotieven van de Oostenrijkse spoorwegen die alleen op 15 KV 17 2/3 hz kunnen rijden.


(Piko OBB bouwserie 1216)

Laurent had 9 Taurussen klaar staan, loks van de bouwserie 1016,


(RailAd bouwserie 1216)

1116 zoals de Roco Railjet, en loks van de bouwserie 1216,


(RailAd bouwserie 1216)

die je in grote delen van Europa tegen kunt komen.



De Taurus wordt ook verhuurd als rijdend reclameobject,



er zijn vele uitvoeringen van Roco, Piko en Marklin van te koop.



Laurent heeft 3 uitvoeringen van de Taurus die het snelheidsrecord in Europa gevestigd heeft,



één daarvan is gemaakt door Bart Lokpaint, die ook mijn 3-railforum Taurus heeft gespoten.



We hebben het maken van foto's en het kletsen over treinen afgewisseld



en zelfs even tijd gezien om een filmpje te maken.



Veel te vlug was aan gezellige middag weer voorbij!



Hachelijk?

9 opmerkingen:

Renesmurf zei

Ik vind ze er allemaal wel zo`n beetje hetzelfde er uit zien, de verschillen zijn maar klein. Maar vast groot genoeg.

FRANK103 zei

@Rene: die verschillen zijn ook klein, je kan vooral aan het aantal stroomafnemers (pantografen) op het dak zien welke versie het is. De echte kenner ziet dan of er een voor Zwitserland bedoelde pantograaf tussen zit of niet. In de kleine lettertjes op de zijkant van de lok staaat in welke landen een lok toegelaten is, dat ziet vooral op de beveiliging. De belangrijkste verschillen zitten binnen in de lok en zien op electronica. De kap van de lok van de 1016 en 1116 zijn gelijk, de 1216 wijkt af en heeft bijvoorbeeld de deuren op een andere plek.

Sjoerd zei

Al met al een geslaagde bijeenkomst, ik mis alleen de junkfood...

Ad zei

Wunderbar, wunderschön, fabelhaft die Taurusfamilie!

Kees zei

Kanonen Frank, wat 'n locs, hele mooie serie.
Groet Kees.

FRANK103 zei

@Sjoerd: je raakt een gevoelig punt, al was de bijeenkomst zeer geslaagd, er was geen junkfood. Geen hamburgers, patat, frikandellen, roze koeken of brpodjes bapau. Taurussen en koffie!

@Ad: heeft iemand al eens gezegd dat jij heel welbespraakt bent? Ik had het niet beter kunnen verwoorden! De catalogussen van Marklin worden echt minder saai als vergelijkbare teksten worden gebruikt bij de juiste locomotieven!

@Kees: inderdaad, dat zijn het. Je bent toch niet toevallig familie van Ad?

Suske. zei

een geslaagde bijeenkomst, maar zonder vette hap ! Is dit dan wel een geslaagde bijeenkomst. Toch heikel volgens mij !

Ad zei

Danke schön, das ist nett von Ihnen! Aber der Taurus ist ja dann auch ein ganz schmuckhaftes Fahrzeug.

FRANK103 zei

@Francky: het gaat om de gezelligheid, vet eten is maar een bijzaak die niet nodig is om een bijeenkomst een succes te maken!

@Ad: ganz sicher! Er komt een vervolg op deze bijeenkomst met een andere lokserie in de hoofdrol. Welke dat zal zijn?