zaterdag 5 augustus 2017

De 103 meeting bij Laurent


Via whatsapp gaf Laurent door dat hij een Piko bouwserie 103 gekocht had,


(De Marklin voorloopserie 103)

 dat vond neef Erik ook zo boeiend dat hij besloten had om ook mee te gaan naar Laurent om de 103 te bekijken, er is immers niet altijd een 103 meeting in de regio!


(De Piko 103)

De 103 van Laurent is een verlengde 103, met 35 centimeter extra botsabsorptie per kant van de lok.



De verlengde 103 is dan in werkelijkheid 70 centimeter langer dan het korte exemplaar,



op schaal maakt dat de Piko ongeveer 1 centimeter langer dan de Marklin lok, die een model is van de korte versie.



Omdat Marklin ook de rijtuigen korter maakte dan de werkelijkheid (24 centimeter ipv 30 centimeter) is het model van de lok ook iets kleiner gemaakt dan had gemoeten,



zodat de lok in verhouding tot de rijtuigen wel weer klopt.



Nadat we de 103-en wat hadden laten rijden mochten de Taurussen de baan op.



Dat vond ik een mooi moment om mijn 1020 van de OBB (Oostenrijkse Bundes Bahn) te laten rijden.


(De opvolger van de 103, de bouwserie 101)

Dit was de tweede grote lok die ik gekocht had, ruim 30 jaar geleden.



Ik heb de 1020 zeker een uur laten rijden, een smaakvol filmpje gemaakt,



en vastgesteld dat de 1020 onverslijtbaar is en dat die over 35 jaar nog probleemloos zal rijden.



Maar of dat lukt?



Hachelijk?

9 opmerkingen:

Ad zei

Die 1020 is ook wunderschön, wil nog een keer de Duitse variant serie 193/194 aanschaffen. Dilemma; ben ook bezig met bouw nieuwe baan. Wil daar voortgang bij maken. Seinen en bovenleiding moet ik nog grotendeels aanschaffen. Conclusie: waarschijnlijk voorlopig nog geen BR 193/194 (had wel al een aantrekkelijk geprijsde BR194 gezien). Tja, man kann nicht alles zu gleich haben, zoals onze oosterburen zeggen.

FRANK103 zei

Hoi Ad, toen de plaatselijke modelbouwwinkel de deuren voorgoed sloot, ongeveer 35 jaar geleden, deden ze al het modelspoor met 50% korting in de verkoop. Ik kocht de oranje Oostenrijkse 1020, mijn broer de groene 194. Voor 130 gulden ipv een voor een scholier onbetaalbare 260 gulden. Ik heb de oranje lok altijd schitterend gevonden, ik heb de lok ook werkelijk zien rijden tijdens een vakantie in Imst. Maar ik heb ook een Duitse groene 194 gekocht toen de bankrekening dat toeliet. De uitvoering met het verlengde dak. Als er ooit een full sound 194 komt tegen een schappelijk bedrag ga ik misschien nog een keer overstag, want hij blijft fraai, die 194!

Ad zei

Je hebt helemaal gelijk Frank. Van de fullsound modellen kom ik zelf een beetje terug. Ik vind het schitterend al die realistische bedrijfsgeluiden; maar betrap mezelf er op, dat ik ze vaak al weer snel uitschakel. Vooral als je een paar locs met geluid hebt rijden wordt het wel een enorm kabaal in een betrekkelijk kleine ruimte.

FRANK103 zei

@Ad: mijn spoortafel is klein, er wordt met de hand gereden, meestal met 1 lok, dan is geluid leuk, maar die kakafonie van geluiden die jij beschrijft, dat hoef ik ook niet! Afgelopen week waren we bij Laurent, die heeft oa modellen van de Taurus met hun zeer kenmerkende geluid, dat maakt zo'n lok weer anders dan gemiddeld. Maar bij mij blijft het ook bij een aantal lokomotieven met full sound, de rest blijft stil! Overigens zet ik meestal het geluid al zachter van de lok, op 70%, dan zijn ze al minder aanwezig.

Ad zei

Frank, mijn baan was/wordt ook niet groot. Maximaal 2 à 3 locs kunnen tegelijkertijd rijden. Ik heb ook maar een paar sound locs. Ik vind het al snel een hoop (mooi) lawaai. Wat zachter zetten is misschien een optie. De opstartgeluiden van diesels vind ik voor mooi. Wat vond je overigens van de Piko 103? Ik heb zelf nog geen ervaring met Piko; maar als je de (profi) modellen in de winkel ziet en de tests in modelspoorbladen leest, dan is de kwaliteit goed (te vergelijken met Roco).

Suske. zei

mooi om zien die rijdende locs of hoe je ze ook noemt.

Renesmurf zei

Dat zijn een flink aantal, dat maakt het vast ook leuker!

FRANK103 zei

@Ad: ik vind de piko fraai, goed rijden, maar hij mist de metalen marklin uitstraling, het is toch meer plastic achtig. Dat geeft niet als er voorzichtig met de lok omgegaan wordt en deze rijdt op een botsvrije spoorbaan. Helaas gaat het er bij mij op zolder soms wat ruwer aan toe, dan is het prijsverschil met een tweedehands Marklin lok mij te klein en kies ik voor die tweedehands marklin lok.

@Francky: lok als afkorting voor locomotief, met c of met k, we begijpen wat je bedoelt!

@René: het flinke aantal is leuk, maar niet belangrijk, meestal rijden we maar met 1 lok en 1 sleep wagons.

Marco Luijken zei

Prachtige locomotieven Frank. Zien er erg mooi uit.

Groeten, Marco