maandag 12 februari 2018

De val van de 141


Op oudjaarsdag had ik even mijn 141 laten rijden, dat was mijn eerste grote lok en die is zo'n 40 jaar oud.



Na verloop van tijd wordt de motor warm en gaat de lok steeds sneller rijden.



Hoewel ik de snelheid iets teruggedraaid heb vliegt op weg naar het station de lok toch uit de baan, valt 15 centimeter lager op het schaduwstation en valt vervolgens op de grond.



De schade lijkt gelukkig mee te vallen, het plaatje waarmee het motordraaistel vast zit is verbogen en beide pantografen zijn beschadigd.



Zaterdag heb ik twee nieuwe pantografen gekocht om de lok te repareren.



Als ik dan in de winkel sta zie ik een setje coilwagens liggen.



Ik heb al een tweetal coilwagens met telescoopdak en een coilwagen met een stoffen dak,



maar een uitbreiding van de trein met twee coilwagens net stoffen dak



kan natuurlijk helemaal geen kwaad!



De sleep wordt verder aangevuld met kolenbakken van verschillende typen



zodat er een trein ontstaat die hier regelmatig te zien is op Beverwijk of op Sloterdijk.



Dat de coilwagens gebruikt worden voor het vervoer van rollen staal



van de hoogovens in IJmuiden naar de fabrieken in Duitsland hoef ik vast niet toe te lichten?



Hachelijk?

11 opmerkingen:

Sjoerd zei

Niks mis mee toch...

Frank-103 zei

@Sjoerd: dat dacht ik ook!

Renesmurf zei

ja, alles is aan slijtage onderhevig, maar als je goed onderhoudt gaat het nooit af.

Kees zei

Hoi Frank, mooie revisie heb je gepleegd.
Groet Kees.

FRANK103 zei

@Rene: dit was geen slijtage, dit was de zwaartekracht. Maar gelukkig was het te repareren.


@Kees: bedankt!

Mirjam Kakelbont zei

Dat is het gemene van zo'n winkel waar je pantografen koopt: ze proberen je te verleiden ander mooi spul te kopen. Je hebt een goede daad verricht tot aanschaffing van coilwagens over te gaan. Anders zou ik nooit gezien en geweten hebben dat rollen staal van de hoogovens naar Duitsland gereden worden. Daar is niets hachelijks aan!

FRANK103 zei

@Mirjam: meneer Harlaar is altijd blij als ik zijn winkeltje bezoek. Dat ondanks dat ik maar een kleine klant ben die maar weinig bijgedragen heb aan zijn mooie automobiel. Nu jij in de regio Rotjeknor woonachtig bent is het niet heel gek dat je de coilwagens niet kent, die rijden vooral tussen Beverwijk en de staalverwerkende fabrieken in Duitsland. Via Amsterdam en Amersfoort of Utrecht. Hier zie ik ze bijna dagelijks rijden. Met meerdere kolenbakken en kalkwagens en zelfs een torpedowagen voor ruee ijzer op de spoorbaan is het niet gek dat het bestand aan coilwagens ook iets uitgebreid is, het zijn allemaal wagens die bij de Hoogovens horen. Hachelijk?

Ad zei

Weer waardevolle aanwinsten. Ik heb zelf ook een staaltrein; mooie imposante treinen zijn dat. De 141 herstelt, is natuurlijk ook feest. Is het motorprobleem al verholpen.

FRANK103 zei

@Ad: de 141 had geen motorprobleem, wel gaat hij, als hij warmgelopen is, steeds beter en dus harder rijden. Zolang dat niet te hard gaat is er geen probleem. Als het wel te hard gaat is er wel een probleem, maar geen motorprobleem. Of toch?

Ad zei

't Is natuurlijk maar net waar je een probleem van maakt. De 141 doet er, gezien zijn leefijd, wat langer over om 'op stoom' te komen. Dus geen probleem; still going strong! Echt niet hachelijk.

FRANK103 zei

@Ad: lokomotieven die dagelijks of wekelijks rijden doen dat beter dan de lokomotieven die doorgaans in de vitrinekast bivakkeren. Dan hangt het ook vaak nog af van de decoder, de delta lokomotieven rijden niet zo goed als de hoogvermogen lokomotieven. Echte defecte lokomotieven worden gerepareerd!