zaterdag 22 september 2018

De eenheidslocomotieven


Vanaf het begin van mijn interesse in spoorwegen


(Bouwserie 110, Marklin 3039, ronde roosters en rondlopende regengoot)

ben ik zeer geïnteresseerd geweest in de Duitse eenheidslocomotieven,


(Bouwserie 110, Marklin 3440, met vierkante roosters en korte regengoten)

dit zijn Duitse locomotieven van de bouwseries 110, 140, 141 en 150,


(Bouwserie 114 in TEE kleuren, Marklin 3033, strijkbout-neus)

die na de Tweede wereldoorlog zijn ontwikkeld voor de wederopbouw van het land.


(Bouwserie 140 met ronder roosters en rondlopende regengoot)

Ze zijn gebouwd in de jaren 1960-1970,


(Bouwserie 140 met vierkante roosters en rondlopende regengoot)

na 1970 zijn ze vervangen door verbeterde versies (bouwseries 103, 111 en 151).


(Bouwserie 141 met enkele lampen)

Mijn verzameling is ongeveer 40 jaar geleden begonnen met de 141.


(Bouwserie 141 met dubbele lampen)

De laatste 10 jaar heb ik van de meeste uitvoeringen van de eenheidslok of de verbeterde versie een model gekocht.


(Bouwserie 150 van Roco)

Meestal op een beurs, waar de prijzen toch wat lager liggen dan in de winkel.


(Bouwserie 111)

De tweede 141, met dubbele lampen, de 111 en de 184 zijn afkomstig


(Bouwserie 111 in experimentele kleuren)

van Erik die ze heeft vervangen door Zwitserse locomotieven.


(Bouwserie 151)

De beige blauwe 151 komt bij Marco vandaan.


(Bouwserie 151 groen)

Marklin had ook een beige blauwe 110 met strijkbout-neus uitgebracht, met full sound.


(Bouwserie 184)

Op beurzen en Marktplaats kon ik de lok niet vinden,


(Bouwserie 110.3, strijkbout-neus, vierkante roosters en korte regengoten)

maar ik vond het wel een lok die in mijn verzameling niet kon ontbreken.



Al ruim een jaar geleden had ik de lok zien staan in een winkel, alleen de prijs stond me niet aan.



Daarna ging de lok in de aanbieding, maar kwam een Raillogix lok voorbij die ik nog liever op de baan wilde hebben staan.



De lok ging nog verder in prijs omlaag en vorige week heb ik de knoop toch doorgehakt en de lok gekocht.



Een hele fraaie bugelfalten 110.



Hachelijk?

13 opmerkingen:

MarcStouten zei

Frank110 nieuwe doopnaam?

FRANK103 zei

@Marc: eigenlijk staan er meer 110 en hun zusjes van de bouwserie 140 op de spoorbaan dan 103, naamswijziging naar 110 is geen gek idee.

Sjoerd zei

Een mooie aankoop, de verzameling groeit, heb je ook een showcase van de locs die op dat moment niet op de baan staan.

FRANK103 zei

@Sjoerd: ik heb 2 vitrinekasten waarin alle lokomotieven staan die niet op de baan kunnen staan. Dat motiveert wel om heel kritisch aankopen te doen, een nieuwe lok betekent altijd dat een andere lok in de vitrinekast beland.

Renesmurf zei

Op den duur is je verzameling wel compleet!

francky spruytte zei

Ik vraag me af of je nog plaats hebt in huis voor je groeiende verzameling.

FRANK103 zei

@René: dat risico is zeker aanwezig, maar gelukkig gaat het verzamelen langzaam! Ik zit op 2 of 3 lokomotieven per jaar, maximaal.

@Francky: als het grut uit huis gaat is er ruimte zat voor uitbreiding. Maar helaas schiet het grut niet erg op.

Ad Trains zei

Oei, dat wordt een lastig probleem; een bijna complete verzameling Duitse eenheids locomotieven en een dreigend te kort aan opstelruimte. Echt hachelijk Frank! Maar met wat creativiteit wordt er vast wel weer een goede oplossing gevonden. Mooie aankoop, trouwens. Welke locs staan nog op de aankooplijst?

FRANK103 zei

@Ad: de wensenlijst verandert zo nu en dan, diverse Roco locomotieven staan er zo nu en dan op, als ik die kritisch bekijk dan vind ik ze vaak te plastic-achtig, dat geldt ook voor Piko. Denk bijvoorbeeld aan de bls ae 6/8, een schitterende machine, maar erg kwetsbaar. Ook vind ik de Marklin big boy erg mooi, maar die kan niet op mijn spoortafel rijden. Dan blijven vooral Marklin locomotieven over, zoals de 3345 bouwserie 140 beige blauw met vierkante roosters. Een moderne bouwserie 187.

Ad Trains zei

De Big Boy vind ik ook zo'n kanjer, maar ik probeer het verzamelen te beperken. Momenteel probeer ik wat geld opzij te leggen voor de nieuwe spoorbaan in het nieuwe huis. Dat betekent natuurlijk niet dat ik soms toch een strategische aankoop doe... en soms is de verleiding ook te groot.

FRANK103 zei

@Ad: zodra hier grut het huis gaat verlaten gaan we de kamers opnieuw verdelen en ontstaat er misschien meer ruimte voor een spoorbaan. Echter kan ik die nu al probleemloos vol leggen met rails en die rails vol zetten met treinen. Ik kan eigenlijk geen reden verzinnen om nieuw materieel aan te schaffen voor de bedrijfsvoering, ik ben nu meer op zoek naar specifieke rijtuigen en goederenwagens om slepen compleet te maken (treinlengte ongeveer 1,5 meter incl. lok). Voor locomotieven geldt iets vergelijkbaars, ik heb een kort lijstje in mijn hoofd van locomotieven die ik en heel mooi vind en die in de verzameling passen. Geen kleur of reclamevarianten maar bouwseries die ik nog niet heb of varianten die ontbreken. Zoals de bouwseries 187 en 102 of de 140 beige blauw met vierkante roosters. Maar de kans is groter dat de volgende aankoop een OBB bouwserie 1043 (marklin 3041) wordt, de uit Zweden afkomstige lok.

Albert y Mara fotoblog zei

De 103, de 110 in het blauw, de 112 in TEE kleuren, de 151 in het groen, allemaal Fleischmann, ze reden allemaal op mijn modelbaan in de jaren 80. Daarom was dit voor mij een log met nostalgie. Met spoorse RENFE groeten Albert

FRANK103 zei

@Albert: je had toen een mooie verzameling lokomotieven! Het merk van de lokomotieven maakt mij niet zoveel uit, het gaat om het plezier wat je ermee beleeft! Het is wel jammer dat het merk Fleischmann voor H0 gaat verdwijnen.