maandag 22 juli 2019

Michelstadt deel 2


Een bezoek aan andere modelbouwers is altijd erg boeiend, welk materieel heeft iemand rijden,


[Piko Vectron op Marklin C rails]

wat voor rails en elektronica wordt gebruikt, welke software en welke leermomenten zijn er.


[HAG Bls Re 4/4]

Zo heeft Michel ook meerdere tips om rekening mee te houden, en die zien vooral op de bereikbaarheid van de baan.


[Goedkope LED verlichting opgehangen met knijpers verlicht het schaduwstation]

Treinen blijven namelijk altijd staan op een plek waar je er niet bij kunt.


[Roco Taurus en Marklin Re 4/4 die veel storingen vertoonde]

Zo heeft Michel tussen de verschillende schaduwstations 25 centimeter ruimte, genoeg om een trein een duwtje te kunnen geven of een ontsporing te kunnen verhelpen.


[De Roco goederenwagens zijn ontspoort omdat we in Koploper een te korte lengte van de trein ingevoerd hadden en Koploper daardoor de wissel te snel heeft omgezet]

Alleen op het bovenste niveau is de ruimte maar 15 centimeter, mogen jullie raden in welk schaduwstation er ontsporingen zijn.


(Erg fraaie Marklin Re 6/6]

Overigens blijven locomotieven soms ook spontaan stil staan door een vuile sleper of door iets anders,


[Van een spatel en een oude zakdoek is een railpoetser gemaakt]

uiteraard is dat ook vooral op een plek waar je er niet bij kan.


[Laurent laat zien hoe je in het midden van de spiraal moet komen. De spiraal is favoriet bij alle locomotieven die geen zin hebben]

Neef Erik kon helaas niet mee naar Michel, en dat was jammer, want bij de spoorbaan van neef Erik zijn veel plekken waar we slecht bij de baan kunnen,



dat zou in de toekomst wel eens voor heel veel irritatie kunnen gaan zorgen.



Hachelijk?

10 opmerkingen:

Sjoerd zei

Waar gereden wordt moet je uiteraard ook onderhoud kunnen plegen. En als je dan nergens aan kunt komen gaat het geheid daar fout.

FRANK103 zei

@Sjoerd: het is niet eens de wet van Murphy, het is gewoon zeker, net als 1+1=2. Het is alleen de vraag hoe vaak het daar dan fout gaat.

Suske. zei

Om aan het midden van deze spiraal te komen is er heel wat oefening voor nodig. Heikel als je het mij vraagt.

FRANK103 zei

@Francky: Michel heeft het juist redelijk eenvoudig gemaakt om in de spiraal te komen, met een tweetal trappetjes. Dat kon in een vorige spiraal niet en dat bleek toen een bron van ergernis.

Renesmurf zei

Altijd mooi als de dingen weer werken zoals het bedoeld is, daar haalt men de voldoening uit.

FRANK103 zei

@René: inderdaad, dat is een waarheid als een koe!

Kees zei

Fraaie treinen spul weer Frank, ennnn goede tips.
Groet Kees.

FRANK103 zei

@Kees: toch jammer dat ik kennelijk iets lezenswaardigs heb geplaatst op dit blog, dat is niet de bedoeling!

Ad zei

Als ik weer lees, dan neig ik steeds meer naar het idee, om 'ondergronds schaduwstation- en railspiraalgedoe bij mijn volgende modelspoorbaan achterwege te laten. Dan maar minder treinen op de baan, maar wel minder gedoe en minder kans op storingen.

FRANK103 zei

@Ad: ik vond het erg indrukwekkend werken, maar er werd maar 1 van de 3 schaduwstations gebruikt. Dat geeft wel te denken!