zaterdag 14 december 2019

De spoortafel van Erik


Ik heb er de laatste tijd weinig over geschreven, over de spoortafel van neef Erik,


[de oude keerlus bij de rechterhand van Erik is gedemonteerd, we zijn over op plan B!]

die hier trouwens niet genoemd wil worden, maar er is wel veel gebeurd met die spoortafel.


[Onder, links en achterin is de helling naar het bovenste niveau te zien]

We hebben het bovenste niveau gebouwd op de spoortafel.


[de 103 staat op de nieuwe helling van parkeergarage naar zichtbare bovenste niveau]

De baan van Erik is gebouwd in de vorm van een hondebot, de ene kant is de parkeergarage, zo'n 11 dalende trajecten met opstelsporen en op de onderste etage een keerlus, dan weer 11 stijgende trajecten met opstelsporen tot de trein boven is.



Op het bovenste niveau moet dan een station komen en een tweede keerlus, de trein moet immers weer naar beneden kunnen rijden.


[rechts achterin zijn de sporen naar de parkeergarage te zien, vooraan het station, bij de cargo lok zijn de opstelsporen van het ovaal te zien, naast de schoenendoos is de enkelsporige keerlus te zien]

Daarnaast wil Erik een ovaal op het bovenste niveau, omdat bepaalde treinen niet door de parkeergarage kunnen rijden.



Veel wensen en een beperkte ruimte, het houtwerk is in 2 weken klaar,


[de rolbrug, een blikvanger op de baan, komt langs de voorrand te liggen]

maar het leggen van de rails duurt maanden.



Een complicerende factor daarbij is dat we de railgeometrie van deze Marklin C rails niet goed in de vingers hebben,


[De TEE Ram staat op de helling naar de parkeergarage, de wisselstraat rechts naast deze trein leidt alle uit de parkeergarage naar rechts, naar de keerlus. In Zwitserland rijden de treinen immers links!]

en dat de C rails weinig passtukjes kennen.



Als in november de rails eindelijk naar wens ligt begint het testrijden.



De kenner zal direct bedenken dat de rails dan weer uitelkaar moet,



tegen geluidsoverlast moet er kurk onder geplakt worden en per sectie moet de rails aangesloten op de bezetmelders.


[het testrijden is begonnen]

Maar dat wordt 2020!



Hachelijk? 

6 opmerkingen:

Sjoerd zei

Zolang er voortgang is moet het kunnen...

Suske. zei

Alles op zijn tijd. Achteraf zal het leuk rijden zijn.

Kees zei

Ha Frank, wat 'n bouwwerk, dit gaat vast weer een bijzonder mooie baan worden. Fijn dat je mijn blog weer gevonden heb, hoop je nog vaag tegen te komen. Mooie kopfoto ook weer.

Ad zei

Ha Frank, ziet er indrukwekkend uit, die baan-in-aanbouw van Erik. Leuk om op deze manier eens in keuken bij een ander te kijken! Ik heb zelf, op dit moment, niet zoveel tijd voor de treinen. We zijn druk bezig met verhuisperikelen. Tussendoor nog wel wat dingen aangeschaft voor 't spoor. Ik hoop in de kerstvakantie een update te op m'n blog over de nieuwe modelspoorlocatie en aankopen. Hoe is het met de Zolderspoorbaan? Sint vertrokken en de kerstman al gearriveerd?

Mirjam Kakelbont zei

Jullie komen er ongetwijfeld uit en dan wordt het een spoor van hoog niveau!
Kijk eens wat ik voor jou vond: https://omabaard.wordpress.com/2019/12/13/11530/
Livev groet

Anoniem zei

@sjoerd: in het kader van treinen is er vaak sprake van voooruitgang, omdat achteruitgang voor de achterkant van de trein ook voortuitgang is.

@Suske: ja

@Kees: bedankt, ja Erik doet zijn best, en het wordt ondanks onze hulp steeds iets beter!

@Ad: het is niet de keuken, maar de zolder! Dat is toch jammer zo'n opmerking van zo'n gewaardeerde en ervaren medemodelspoorder. De keuken is de cave van de vrouw, de zolder is de mancave. Of is dat heel conservatief gedacht?
De zolderspoorbaan daar gebeurt maar weinig, misschien moet ik die maar eens afbreken.

@Mirjam: ruim 1 meter, zoals het er nu naar uit ziet. Die link kan ik niet aanklikken op de ipad, ga ik zo op de pc doen Heikel?