maandag 16 december 2019

Afscheid DDM


De dubbeldekstreinen getrokken door een 1700 zijn met ingang van de nieuwe dienstregeling per 15 december 2019 ter zijde gesteld.


(IRM oude beschildering)

Via de email kreeg ik de route en tijden van de afscheidsrit door, en die ging hier zondag tussen 10.33 en 10.46 over de Zaanlijn.


(IRM nieuwe beschildering)

Dus heb ik de wekker gezet, de spiegelreflex klaargelegd en ben ik tijdig op de fiets naar Busch en Dam gereden



om de trein in z'n geheel op de foto te kunnen zetten.



Eerst heb ik een paar andere treinen op de foto gezet, om de instellingen van de camera uit te proberen.



Als de DDM dan om 10.45 voorbij is gereden spring ik weer op de fiets,



tijd voor koffie.



Hachelijk? 

8 opmerkingen:

Suske. zei

Zolang er een versnapering bij de koffie is vind ik het helemaal niet hachelijk.

Kees zei

Prachtige foto's zo in het veld Frank. Mooi zo'n complete trein foto.
Groet Kees.

Sjoerd zei

De moeilijkheidsgraad met dit soort foto's is de lengte van de trein en de snelheid. Dat gaat op een foto meestal niet zo goed samen. Maar oefening baart kunst. Je hebt hem er goed op gekregen.

FRANK103 zei

@@Francky: er was geen versnapering bij de koffie, het was heel karig!

@Kees: bedankt!

@Sjoerd: de lengte van de trein maakte het lastig, maar nog meer was dat het verkeer op het weggetje waar ik op stond. Een kwartier is er geen verkeer, maar net als de ddm eraan komt komen er diverse auto's en hardlopers hinderlijk in beeld.

Ad zei

We zullen ze gaan missen, die DDM-ers met hun elegante Franse trek-/duwpaarden. Gelukkig kunnen ze op de modelspoorbaanmancave tot in lengte van dagen nog hun rondjes blijven rijden. Beschouwend door de ware liefhebber, onder het genot van een daampende mok koffie met bijbehorende gevulde koek of Stroopwafel.

FRANK103 zei

@Ad: vooral die Franse trek/duwpaarden vind ik erg fraai, gelukkig heb ik daar een aantal van op mijn zolder staan. De ddm rijtuigen heb ik ook 1 stam van staan, zodat inderdaad de komende 100 jaar dit materieel op mijn zolder nog te zien zal zijn. Het lijkt wel of je op mijn zolder geweest bent, die beschrijving van koffie en versnapering is heel treffend, zo mooi kan modelspoor zijn!

Ad zei

@Frank, dat zijn gewoon de kenmerken van de echte modelspoorder,met een zolder voor zijn modelspoor. De (veilige) modelspoorbaanzolder, met koek en zopie, daar kan geen mancave/chillroom aan tippen. Een eigen wereldje, waar jij letterlijk "aan de knoppen zit"; wat wil je nou nog meer...? Daar kan geen computergame tegenop, geen zogenaamde simulatie van "de werkelijkheid", geen 3d-bril nodig, dit is zoveel meer als full HD of 4K. This is real life in 1:87.

FRANK103 zei

@Ad: ik kan het niet beter verwoorden. Maar zo'n zolder kwalificeert wel als mancave of chillroom? Een kamer waar vrouwen gillend vandaan vluchten.