donderdag 16 januari 2020

De 1043


Een bezoek aan een modelspoorbeurs is een hachelijk gebeuren, er zijn zoveel mooie treinen te koop,



modellen die soms al vele jaren niet meer in de winkel te koop zijn, de prijzen zijn vaak een stuk lager dan in de winkels,



de kans is dan heel groot dat ik een locomotief (of andere mooie aankoop) zie liggen die ik niet kan laten liggen.



Deze beurs had ik vooraf ook geen wensen, maar een Marklin 3160, een Oostenrijkse 1043 in het 'blutorange', voor een schappelijk bedrag, staat bovenaan mijn wensenlijstje.



De Marklin 1043 is één van de weinige (5?) modellen van Oostenrijkse elektrische locomotieven die Marklin heeft gemaakt en een model dat nog in mijn verzameling ontbreekt.


(Een 1041)

De Oostenrijkse bouwserie 1043 bestond uit 10 Zweedse locomotieven die van 1971 tot 2001 in Oostenrijk hebben gereden, en in 2001 terug verkocht zijn naar een spoorwegmaatschappij in Zweden.



De oplettende bezoeker van dit blog heeft vast al begrepen dat ik de 1043 op deze foto's in Rijswijk heb gekocht en dat deze nu op de zolderspoorbaan staat te wachten op een ombouw naar digitaal.



Hachelijk?

11 opmerkingen:

Sjoerd zei

Iedere hobby kost geld, ook autorijden...

Paul zei

Je zou eerder verwachten dat zo'n loc dan duurder is dan wat ie ooit in de winkel kostte. Vooral als er niet veel van gemaakt zijn.

FRANK103 zei

@sjoerd: hobby is gewoon een synoniem voor geld uitgeven!

@Paul: er zijn maar weinig modellen die meer waard worden, de meeste modellen liggen op de beirs voor een lagere prijs. Ook is merkbaar dat er steeds minder modelspoorders zijn, door de vergrijzing en beperkte aangroei met jeugd. En minder vraag leidt automatisch tot lagere prijzen!

FRANK103 zei

Beirs = beurs

Suske. zei

Zo'n beurs is altijd heikel voor je spaarcenten.

FRANK103 zei

@Francky: zonder problemen kan je daar mega-heikel van maken!

Ad zei

Is de collectie Oostenrijkse e-locs nu compleet? Weer een aanwinst voor de Zolderspoorbaan. Veel plezier ermee!

FRANK103 zei

@Ad: nee, een 1010 en 1044 mogen echt niet ontbreken. En die in blutorange of valousek? De vectron is er ook voor de OBB, nu ook alleen van Roco. Zodra de marklin uitkomt...

Mirjam Kakelbont zei

Ik vind dat je als rechtgeaarde treinliefhebber/verzamelaar recht hebt op een mooie, nieuwe trein. Zo'n beurs is wel een aanslag op je zakgeld (-:

FRANK103 zei

@Mirjam: je hebt het geweldig verwoord, klasse! De aanslag op mijn zakgeld valt wel mee, zonder de aankoop van een locomotief is een dagje treinenbeurs goedkoper dan een avondje theater, een paar uur op de golfbaan of een voetbalwedstrijd. De locomotief is met 70 euro ook geen hele grote uitgaaf te noemen.

Erik01 zei

Ik was in mn vorige reactie te snel. Hij kreeg zelfs een eigen post . Veel rijplezier