dinsdag 5 mei 2020

De 18


Op het moment dat je je gaat verdiepen in stoomlocomotieven gaat er een nieuwe wereld open,



vooral de boekenkast heeft het hierdoor zwaar te verduren gehad!



In Duitsland is na WO1 de Duitse spoorwegen (DRG Deutsche Reichsbahn Gesellschaft) opgericht,



om zoveel mogelijk gestandaardiseerde stoomlocomotieven te bouwen, de zogenaamde eenheidslocomotieven.


(Marklin dagen 2019, de Bayerische S3/6 in oorspronkelijke beschildering))

Tot die tijd bouwde ieder Duits koninkrijk (staatje) zijn eigen locomotieven.


(Duidelijk te zien zijn de buitenliggende en 2 binnenliggende cilinders)

De 03 uit het vorige bericht was zo'n eenheidslocomotief,



de oplettende bezoeker van dit blog heeft natuurlijk direct gezien


(Kenmerkend voor deze lok is de spitse vorm van de rookkastdeur)

dat op de foto's van de echte lok het gaat om een 03.1 en bij het schaalmodel om een 03.



De kenner weet dan vast dat de 03 een tweecilinder lok is en de 03.1 een driecilinder stoomlocomotief.



Die oplettende lezer ziet de derde cilinder zitten aan de voorkant van de lok.



Over de bouwserie 18, de lok die in dit bericht te zien is,



valt nog veel meer te vertellen dan over de eenheidslocomotief van bouwserie 03.



Sneltreinlocomotieven met asindeling 2C1 (pacific) die door de diverse Duitse koninkrijkjes zijn gebouwd vóór 1920 zijn allemaal ondergebracht in de bouwserie 18.

Dit zijn dan:


Mijn eerste Marklin lok is de 18 473, d.w.z. een Bayerische S3/6, een viercilinder lok gebouwd in 1923 en afgedankt in 1969. 


De tweede Marklin lok is de 18 434, een lok met koperkleurige ketelringen en Rheingold ringen om de schoorsteen. 


Er zijn alleen al over deze Bayerische S 3/6 boeken vol geschreven, 


mocht die Coronacrisis nog lang duren, je slaapt ook erg goed door dit soort boeken.....  


Hachelijk? 

13 opmerkingen:

Sjoerd zei

En groene wielen heeft, die veel mooier zijn...

FRANK103 zei

@Sjoerd: zo'n groene lok met groene wielen is erg imposant, het zal echter meer onderhoud hebben gekost dan zwart met rode wielen (rood om breuk of beschadigingen sneller te kunnen zien).

Marco Luijken zei

Hoi Frank,
Wat een mooie foto's van deze gave lok. Wat een bakbeest.
Vind het altijd zeer indrukwekkend om zo'n stoomlok te zien. Mooi gefotografeerd hoor.
Grappig ook met die miniatuur. Ennuh....blijven lezen...haha...!!

Groeten, Marco

FRANK103 zei

@Marco: door de coronacrisis zit ik hele dagen in de tuin met een boek op schoot

Suske. zei

Mooie foto's van die loc's.

FRANK103 zei

@Francky: bedankt!

Mirjam Kakelbont zei

Die spitse vorm valt zelfs mij op (-:
Een beetje stoomlocomotief komt natuurlijk om in stom. Anders hoor je er niet bij!

FRANK103 zei

@Mirjam: een stoomlok zonder stoom is saai. Een stoomlok die onder stoom staat, die leeft, er beweegt van alles, er gebeurt van alles, heel indrukwekkend!

Renesmurf zei

Het zijn allemaal wonderen van techniek. En knap dat het allemaal zo gemaakt is, met spoor en zo.

FRANK103 zei

@René: dat is een van de facetten die spoorwegen zo boeiend maken, van de uitvinding van de stoommachine, de gedachte die oo een wagen te plaatsen om die aan te drijven tot het bouwen van gestroomlijnde, duizenden pk's sterke stoomlocomotieven op moderne rails. Daar zijn veel boeken over geschreven!

Kees zei

Wat een prachtige serie weer Frank en wat 'n locomotieven. Het blijven toch spannende en indrukwekkende machines he die stomers, wat 'n krachtpatsers waren het.
Groet Kees.

Ad zei

De Bayerische S3/6 in oorspronkelijke beschildering, (van Märklin) heb ik ooit ook nog in mijn verzameling gehad. ik heb hem hem destijds verkocht, toen ik de overstap maakte van analoog naar digitaal. Dat vond ik toen het moment om de bezem door de verzameling te halen en helemaal op NS over te stappen; dat is alleen niet helemaal gelukt... Is een erg mooie loc

FRANK103 zei

@Kees: ja, stomers vind ik ook erg indrukwekkend! Ik bezoek met veel plezier een museumlijntje met stoomlocomotieven.

@Ad: ik begrijp het opschonen van de verzameling best, er staat anders gewoon teveel op de baan of in de kast. Deze lok in oorspronkelijke kleuren vind ik wel fraai, ik had hem in jouw geval omgebouwd naar digitaal, als trekkracht van een museumtrein. Alleen NS en dan 10 verschillende 1600-en wordt ook saai.