een stoomlok met een losse tender moet meestal met de schoorsteen vooruit rijden, met de tender voor geldt vaak een snelheidsbeperking.
Om zo'n stoomlok met tender om te kunnen draaien waren veel eindstations voorzien van een draaischijf.
Om te voorkomen dat een lok omgedraaid moest worden waren er ook tenderlocomotieven, met een water en kolenbunker achter de cabine en extra watertanks aan de zijkant van de ketel.
Uiteraard zijn die voorraden kleiner, waardoor dit soort locomotieven vaker water en kolen moesten bijvullen.
De bouwserie 78 is zo'n tenderlocomotief en een bijzonder succesvol type, de eerste locomotieven reden al in 1912 en pas in 1975 ging de laatste buiten dienst.
Ik heb een grijszwarte fotografie-uitvoering en een door Marklin verweerde versie van een Franse 232,
deze lok is na de eerste wereldoorlog als herstelbetaling aan Frankrijk gegeven.
Van beide locomotieven heb ik 1 foto omgezet naar zwart wit,
misschien dat de lok dan beter uitkomt?
Hachelijk?
7 opmerkingen:
Inderdaad hachelijk als de lichtgrijze ineens meer zwart wit is als de zwarte zwart... Dat krijg je met standaard conversies. Ook dit word geconverteerd naar 20% grijs.
@Sjoerd: heb jij suggesties hoe dat beter kan?
Mooie loks
@Paul: door de coronacrisis is het racen in de kelder van Marc zeer onverstandig, al denken we niet besmet te zijn, zeker weten doen we dat niet.
Dir oude locs waren steeds indrukwekkend.
Nu samen racen zou onverstandig zijn met dat virus.
Stuur me de originelen in een redelijk formaat, kan ik eens kijken
@Francky: zodra je je meer verdiept in stoomlocomotieven ga je er ook meer in zien! Mbt virus: ik zou het vervelend vinden als door mijn ongeduld iemand ernstig ziek wordt.
@Sjoerd: doe ik!
Een reactie posten