donderdag 14 mei 2020

De gestroomlijnde locomotief


Kwam ik op een zaterdagmorgen bij de speelgoedwinkel van meneer Woudt in Koog aan de Zaan, stond daar in de vitrinekast een eenmalige zeldzame moet je hebben stroomlijn bouwserie 03.



Ik heb daar zeker een half uur naar staan kijken, zal ik deze schoonheid aanschaffen of niet.



Zoals gebruikelijk ben ik eerst naar huis gegaan, heb ik de voors en tegens van zo'n stroomlijn locomotief besproken en ben daarna weer naar Koog ad Zaan gereden voor een aankoop.



De kenner herkent in deze lok natuurlijk de eenheids-sneltreinlocomotief van de bouwserie 03 die ik hier al eerder heb besproken, maar dan voorzien van stroomlijn beplating om de luchtweerstand van de lok te verminderen.



Het brandstofverbruik van zo'n stoomlocomotief was rond 1935 iets waar uitgebreid onderzoek naar gedaan werd, weegt het extra gewicht van de stroomlijn beplating op tegen een lager verbruik?



De kenners weten natuurlijk dat de wielen en lagers van zo'n stoomlok erg warm worden, o.a. door de aandrijfassen, en dat die vaak gesmeerd moeten worden, als je het onderstel dan gaat afdekken met beplating dan werkt dat niet.



Bij deze 03 zijn de wielen daarom vrij, de stoker kan er goed bij om het te smeren.



De oplettende kijker ziet dat de stroomlijn beplating is geklonken in plaats van gelast en dat de tender (wagentje met voorraad water en kolen) ook voorzien is van stroomlijn beplating.



Zo is er voor de liefhebber een boel te zien aan zo'n mooie lok.



Hachelijk? 

7 opmerkingen:

Renesmurf zei

Wel een saaie kleur, moet kunnen.

FRANK103 zei

@René: nieuwe stoomlocomotieven werden eerst grijs met zwart geschilderd zodat ze beter te fotograferen waren, in die tijd ook met zwartwit. Daarna werden de locomotieven de echte kleur geschilderd, dat zal bij deze lok donker rood of zwart geweest zijn. In de kleur grijs heeft hij nooit rond gereden.

Sjoerd zei

Ik kan 'm op deze wijze ook niet mooi vinden... net alsof die in de grondverf staat,

FRANK103 zei

@Sjoerd: het is de fotografie-uutvoering, door het grijs en de zwarte vlakken en zwarte lijnen zijn de sierlijke lijnen van de lok beter op de foto te zien. Een mooie donkerrode doet het op een kleurenfoto veel beter, maar die heb ik helaas niet.

Suske. zei

Het is eens iets anders van kleur. Als die maar goed rijdt.

FRANK103 zei

@Francky: deze lok heeft een eenvoudige decoder met daardoor matige rijeigenschappen. Misschien bouw ik er nog eens een duurdere decoder in.

Ad zei

Grijs, zwart of rood; het blijft een mooie loc!