Het is dus weer die tijd van het jaar om aan de spoorbaan te knutselen,
(Schuco Mercedes bus)
om nieuwe scenery te zoeken en het rijgedrag van mijn favoriete locomotieven te verbeteren.
Een bezoek aan de plaatselijke middenstander leidt dan al snel tot de aankoop van wat nieuwe aankleding van de spoortafel,
waarbij ik er uiteraard wel op let dat die aankopen weblogwaardig zijn!
Het merk Artitec had een fraaie stadsbus uitgebracht van een type (DAF/Leyland CSA-1) wat hier ook gebruikt werd door het busbedrijf Enhabo (Eerste Noord-Hollandse Autobus Onderneming uit Landsmeer, opgericht in 1921), een bus waar ik zo nu en dan in gezeten heb.
(NZH uit Haarlem neemt in 1991 Enhabo over)
Hoewel ik het model van de bus best kostbaar vind heb ik toch vanmiddag besloten deze te gaan halen.
Als ik in de winkel bij de kassa sta besluit ik spontaan om ook de Amsterdamse GVB bus mee te nemen, veel fabrikanten maken dit soort modellen in een eenmalige oplage, en op is dan op.
Bij een andere winkel zie ik een fraaie Plymouth Fury staan,
beter bekend als Christine uit de gelijknamige film.
Ik vind het een indrukwekkende en fraaie auto,
deze misstaat niet tussen de andere auto's op mijn spoorbaan.
(Christine, een Plymout Fury 1958, The Blues Brothers' Dodge Monaco, Back to the future Delorean, de Cadillac ambulance uit Ghostbusters)
Of tussen de bussen op de spoortafel.
De foto's geven hopelijk goed de sfeer op de spoorbaan weer,
en dat het gaat om een heel realistisch Nederlands straatbeeld.
Hachelijk?
15 opmerkingen:
Ik zie ze hier ook dagelijks langsvliegen...
@Sjoerd: dat zal een moderne bus zijn en niet deze antieke bus.
mooi om al die modellen te kunnen bekijken op je blog.
@Francky: leuk dat jullie de mosellen mooi vinden en dat je Christine kan waarderen.
Het is eens wat anders dan treinen en ook klein maar fijn!
De bussen komen me heel bekend voor. Hans
Busje komt zo... Frank, de zolderspoorbaan heeft nog duidelijker Nederlandse signatuur met deze stadsbussen gekregen Daarentegen verstevigt de aanschaf van Christine de internationale allure van de baan . Ik vind het mooi!
Leuke serie weer Frank, de bussen doen het goed op de foto's. De rode zijn gelijk aan de oude Rotterdamse RET stadsbussen.
Groet Kees.
Hoi Frank,
Indrukwekkend al die bussen. Sommige daarvan daar reed de RET in Rotterdam vroeger ook mee. Dat zal een mooie aanvulling op je treinbaan zijn.
Groeten, Marco
@René: het past goed bij de treinen, zoals je op de foto's kan zien.
@Hans: het was een standaard stadsbus die in hele grote delen van het land te zien was.
@Ad: ik ben blij dat jij, als mede modelspoorder, mijn visie kunt volgen. Het zijn de details die het doen, de bussen zijn mooi als vulling, maar voor allure is meer nodig! Ik zie mij binnenkort al naar de winkel fietsen om de Pontiac Transam uit Smokey and the bandit te scoren.
@Kees: dat kan heel goed, maar een Rotterdamse bus mag niet op mijn spoortafel als er ook een Amsterdamse bus te koop is. Daarom stond de Enhabo bus bovenaan mijn lijstje.
@Marco: hoewel ik daar eigenlijk geen goede reden voor heb komen er geen Rotterdamse bussen op mijn spoorbaan. De Zaanse Enhabo bus vind ik uitstekend, de Amsterdamse GVB bus moet ook kunnen, ik ben heel ruimdenkend, maar verder richting het Zuiden, nee, dat wordt te gek. Natuurlijk houdt Nederland niet op bij het Noordzeekanaal, daar vinden we Amsterdam aan de overkant, maar voorbij Amsterdam houdt de beschaving toch wel op? Het is heel hachelijk!
een mooie collectie toon je op je blog
groeten
@Willy: bedankt!
Die rode bus is een RET-bus van Rotterdam. Ik word er spontaan blij van (-:
Die gele reed vroeger ook in R'dam en werd gereden door de Van Gogh maatschappij. Hier houdt mijn "kennis" op.
Toffe nieuwe aankopen weer!
Hoi Mirjam, die rode bus is een standaard bus, die gebruikten ze ook in Rotterdam en omgeving. Ik heb uiteraard de Zaanse variant gekocht, de Enhabo, en daarbij ook die uit Amsterdam. Als meneer Huider, de winkelier, mij per ongeluk of expres een Rotterdamse, Haagse of Utrechtse bus had verkocht had ik die direct omgeruild. Er zijn namelijk wel grenzen. Ik weet miet precies waar, maar het Noordzeekanaal is een goed begin!
Een reactie posten