zondag 4 oktober 2020

Het Artitec plan E fietsenrijtuig


Artitec heeft opnieuw plan E rijtuigen uitgebracht, deze zijn verbeterd ten opzichte van de eerdere serie. 

Een van de rijtuigen is het zogenaamde fietsenrijtuig, dit is een verbouwd postrijtuig dat niet meer nodig was omdat de post voortaan met motorposten en speciale goederenwagons werd vervoerd. 

Het fietsenrijtuig rijdt mee in intercity's, waarin de gewone rijtuigen onvoldoende ruimte hebben voor grote bagage zoals fietsen. 

NS bestelt later ook intercityrijtuigen met een bagageafdeling, om de fietsenrijtuigen overbodig te maken. 

Het is een dilemma, het rijtuig meteen kopen betekent dat deze zeker op de baan komt te staan, wachten tot deze in de aanbieding komt, of afwachten of Artitec constructiefouten heeft gemaakt en ik beter het rijtuig niet kan kopen, als het rijtuig wel helemaal goed is dan kan deze zomaar snel uitverkocht zijn. 

Op de foto's is te zien dat ik het rijtuig heb gekocht. 

Ik heb de gelijkstroomwielen vervangen door AC wielen, een vervelend klusje. 

De koppelhaak blijkt heel laag te hangen en koppelt slecht met Marklin kortkoppelingen. 

Met de Roco plan W koppelt het rijtuig goed en ook de 1631 heeft een eenvoudige haak waar het rijtuig goed achter blijft hangen. 

Het rijden over de baan gaat dan ook goed. 

Op internet is al een oplossing te lezen voor de laaghangende koppeling, ik wacht even af of Artitec zelf ook met een oplossing komt, maar ik ga er wel iets aan doen. 

Ik vind het een mooi rijtuig, maar Artitec is een stukje duurder dan Marklin, 

dan mag iets elementairs als een koppeling wel goed zijn. 

Hachelijk?

10 opmerkingen:

Suske. zei

De simpelste oplossing zou zijn alles te kopen die jouw interesse heeft, maar dat kan duur of zelfs zuur uitvallen. Heikel ?

Sjoerd zei

Je kunt je er wel druk om maken, maar je hebt deze nu gekocht...

FRANK103 zei

@Francky: vooral duur, dat ga ik dus niet doen, ik beperk me tot NS, en wat Duits/Zwitsers en Oostenrijks. En het moet kunnen rijden op mijn Marklin M rails, daarmee vallen heel veel fraaie en dure modellen af, en blijven de goedkopere Roco, Piko en tweedehands Marklin over.

@Sjoerd: het is een uitdaging de koppeling goed te krijgen. Dat gaat me ook lukken, al is het misschien niet vandaag.

Marco Luijken zei

Hoi Frank,
Ik zie op de eerste 2 foto's dat zelfs Hart van Nederland verslag uit brengt van jouw nieuwe aanwinst.
Terecht natuurlijk, want dit is fantastisch om te zien zo'n mooi nieuw fietsrijtuig. Veel plezier ermee.

Groeten, Marco

FRANK103 zei

@Marco: het is de wereldberoemde treinenkenner Hagen von Ortloff die een documentaire maakt over het nieuwe rijtuig. Klein detail is natuurlijk zijn Batman auto....

Kees zei

Mooi Frank, deze Nederlandse combinatie.
Groet Kees.

Renesmurf zei

Als je het hebben wilt kopen, anders niet. Wachten op een aanbieding vind ik toch minder.

FRANK103 zei

@Kees: de nieuwe aanwinst is het fietsenrijtuig, de rest stond hier al

@René: het is een hobby, de nieuwprijzen zijn vaak echt niet leuk, als ik wacht scheelt dat heel soms zelfs 50% van de nieuwprijs. Meestal scheelt het bij een lokomotief 50 tot 100 euro als ik een jaar wacht. En als een model wel vlot is uitverkocht heb ik gewoon pech, maar komen er genoeg nieuwe mooie modellen uit, die ook weer in de aanbieding kunnen komen.

Ad zei

Frank, de modelspoorhobby blijft het maken van keuzes en inderdaad soms zit je goed en soms minder. Maar het blijft een mooie hobby.

FRANK103 zei

@Ad: het is een bijzonder rijtuig dat ik daarom bijzonder graag op de baan wilde hebben, en de hangende koppeling gaat verholpen worden, net of zonder hulp van artitec. Achter de lok en achter de roco plan W koppelt het rijtuig goed.