woensdag 1 december 2021

De SBB re 6/6


Ik had net als neef Erik en Erik01 en met hulp van Erik01 een analoge Hag re 6/6 gekocht. 

(de groene Hag re 6/6 van neef Erik)

Uiteraard was het meteen de bedoeling de lok te digitaliseren en samen met Erik01 hebben we een paar permanent magneten voor onze locomotieven gekocht. 

Hoewel het lastig is om digitale decoders te kopen door het wereldwijde gebrek aan chips had meneer Huider in Heerhugowaard er toch nog een liggen. 

Gisteravond was het zover, neef Erik had tijd en zin om mijn rode Hag re 6/6 van een digitaal innerlijk te voorzien, wat meteen als voorbeeld kan dienen voor zijn lok en die van Erik01. 

Het Zwitserse merk Hag maakt modeltreinen die nog degelijker in elkaar zitten dan de locomotieven van Marklin en net als de Marklin locomotieven zit alles heel doordacht met schroeven vast. 

Grootste obstakel bij de ombouw was het verwijderen van de oude spoel

 en het monteren van de nieuwe permanent magneet. 

Alles past zeer precies of net niet, het is een geklooi de motor weer gemonteerd te krijgen. 

Als de permanent magneet weer zit en de motor is schoongemaakt

 en weer gemonteerd gaat het weer een stuk sneller. 

De ouderwetse degelijke Hag lamp wordt vervangen door een moderne Chinese ledlamp. 

Dan gaat de decoder erin, draadjes naar sleper en massa, 2 draadjes naar de motor 

en 3 draadjes voor de verlichting en we kunnen testen of alles het doet. 

Dat blijkt het geval te zijn zodat we beslissen om nog verlichting voor Fritz, de machinist, te maken. 

Als laatste stap worden alle draadjes netjes weggeborgen onder een plakbandje, 

dan kan de kap erop en kunnen we testrijden. 

Dat gaat ook uitstekend, de lok rijdt voorbeeldig. 

Eenmaal thuis op de zolderspoorbaan rijdt de lok 

ook zonder problemen een aantal rondjes. 

De verbouwing is geslaagd! 

Hachelijk?

10 opmerkingen:

Noortje zei

Dat lijkt me wel een heel priegel werkje en waarvoor je ook geduld moet hebben.

Sjoerd zei

Ik vraag me nu af wat het echte verschil is tussen digitaal en analoog voor de motor...

Suske. zei

Het is me allemaal te technisch. Heikel ?

FRANK103 zei

@Noortje: met deze ombouw zijn we 3 uur bezig geweest, je moet het echt rustig doen anders lukt het niet.

@Sjoerd: bij analoog verander je de spanning op de baan waardoor de trein harder gaat rijden of van richting veranderd. Bij digitaal zet je een constante spanning op de baan (19v) en voeg je daar digitale informatie aan toe. De decoder leest die digitale informatie en voert de opdrachten uit (rijden, rijrichting, verlichting en geluid). De decoder stuurt bijna altijd een gelijkstroommotor aan, daarom is de motorombouw nodig. Er zijn wel decoders waarbij de motor niet omgebouwd hoeft te worden naar gelijkstroom, maar dan zijn de rijeigenschappen minder goed.

@Suske: het is minder moeilijk dan je misschien denkt, maar het is priegelwerk en je moet goed weten wat je aansluit om het opblazen van de decoder te voorkomen.

Ad zei

Mooi dat het is gelukt!

FRANK103 zei

@Ad: ja, ben er blij mee!

Erik01 zei

Dank voor het stap voor stap delen van de verbouwing van deze mooie loc.
Veel rijplezier

FRANK103 zei

@Erik: zolang het blog maar geen informatieve waarde krijgt kan ik foto’s en teksten laten zien. Het stoeien met de permanent magneet ontbreekt!

MarcStouten zei

Das wat anders dan slotcars tunen. Dat is een makkie.

FRANK103 zei

@Marc er hoeft niet getuned te worden, decoder en permanent magneet, een kind kan de was doen!