Het zijn locomotieven van het type Siemens Vectron, ook bekend als de bouwserie 193.
Deze locomotieven kunnen bij de grens eenvoudig overschakelen van Nederlandse stroom (1500 volt) en beveiliging naar Duitse stroom (15 kv) en Duitse beveiliging (Indusi), zodat de trein zonder te stoppen of locomotiefwisseling door kan rijden.
Natuurlijk maken de fabrikanten van modeltreinen deze locomotief ook in model na, echter is het in eerste instantie onduidelijk welke fabrikanten het model gaan maken.
Toen Roco de lok aankondigde heb ik dan ook besloten een Roco exemplaar te bestellen.
Na een aantal maanden kondigde Marklin echter ook deze NS Vectron aan, iets duurder dan de Roco maar zonder onderdelen die de koper zelf moet monteren.
Dus heb ik mijn bestelling gewijzigd in de Marklin versie.
Afgelopen zaterdag kon de lok opgehaald worden en gisteren mocht ik de lok officieel op de spoortafel loslaten.
Deze NS Vectron is een verbeterde versie van een eerder uitgebracht model, waarvan een Zwitsers exemplaar op mijn baan rijdt.
De Roco Vectron staat ook op mijn baan in de uitvoering van Sharky van Railforce One.
De vierde Vectron is een diesel in de kleuren van fabrikant Siemens.
Voor de liefhebbers heb ik ook een filmpje gemaakt, waarbij vooral het verschil in geluid die de locomotieven maken te horen is.
Hachelijk?
7 opmerkingen:
Leuk om die treinen in actie te zien en te horen. Helemaal niet zo heikel als dat filmpje met de trein die ik gisteren poste.
Ik vind de Vectron een erg mooie loc zeker in de Rail Force One versie...
Mooie locs, die Vectrons. Verwacht binnenkort ook de NS-versie op te kunnen halen. Veel plezier ermee.
Ik heb niet echt veel verstand van treinen maar vond het filmpje wel mooi om te zien. Trouwens de koeien staan wel dicht op de rails😀
Allereerst gefeliciteerd, met je jongste aanwinst. Mooi om de vier naast elkaar te zien, inclusief hulp handje.
Nog beter te zien dat de stuurstand nog meerijdt in de stam en niet op je strafbank is beland.
@Suske: dat filmpje dat jij postte was wel meer spektakel. Ik snap niet dat ze niet wat vlotter die vrachtauto van de spoorwegovergang hebben gehaald. Dit had mensenlevens kunnen kosten!
@Sjoerd: ja die RFO hoefde ik niet lang over na te denken.
@Ad: veel plezier met jouw NS Vectron, daar zal je geen spijt van krijgen!
@Noortje: de koeien staan stevig vastgeplakt achter een hek, dat gaat al jarenlang goed!
@Erik: de SBB Vectron bleef met zn sleper achter de ontkoppelrails steken. Daar was een hulphandje nodig! Jouw stuurstand wordt nog steeds ingezet, al vermoed ik dat hij binnenkort we naar huis moet.
Een reactie posten