woensdag 18 januari 2023

Het Franse hok


Sjoerd vroeg in de reacties bij vorig bericht over Rijswijk al of ik een nuttige doordachte aankoop had gedaan, die miste hij in het bericht. 


In de auto op weg naar Rijswijk had ik al tegen Stephan en mijn neven Erik en Richard, die hier trouwens niet genoemd willen worden, geroepen dat ik eigenlijk geen wensen had, maar wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik niet tegen een interessant koopje aan kan lopen! 


Tijdens de speurtocht tussen de koopjes, zowel Erik als Richard zijn binnenkort jarig, zag ik deze groene Franse lok, die in de jaren 70 altijd in de Marklin catalogus stond. 


Een hele lelijke lok vond ik altijd. En op mijn NS, DB, OBB en SBB spoortafel past helemaal geen Franse lok! En toch heeft de lok iets, hij is gewoon mooi van lelijkheid! 


De zilverkleurige lijnen heeft een mevrouw met een vaste hand er uit de losse pols op geschilderd. Dat zou mij zelfs niet lukken met mijn hand in een bankschroef. 


Dat er meer lieden de lok mooi van lelijkheid vinden is de laatste tijd te merken aan de prijs van het ding, die ging al aardig naar de 120 a 130 euro. In Rijswijk lag een vrijwel nieuw exemplaar voor 75 euro. 


Het wordt geen lok die regelmatig op de baan staat, maar een bijzondere aanwinst vind ik het wel!

11 opmerkingen:

Ad zei

Frank, gefeliciteerd met de impulsief doordachte aankoop van deze Franse lelijk mooie loc. Ik herken het; zo vind ik de Belgische diesels gewoon mooi van lelijkheid.
Ik hou gewoon van ze!
Maar ik begrijp alleen niet het verband tussen de aankoop van deze Franse loc en de aanstaande verjaardagen van Erik en Richard. Misschien is er ook geen verband?

Sjoerd zei

Poeh, dus toch. Ik dacht al dat die hele tocht zonder resultaat was geweest. Het is inderdaad een interessante loc, alleen al door de kleur.

FRANK103 zei

@Ad: ik heb dan ook zo'n Nohab op de baan staan! Ook mooi van lelijkheid. Door het zoeken naar verjaardagscadeau's voor de neven zag ik deze lok liggen. Een dun verband, maar het is er!

@Sjoerd: ik ben te voorspelbaar!

Suske. zei

Toch een leuke aanwinst voor je verzameling die ondertussen groot zal zijn.

Erik zei

Gefeliciteerd met deze klassieker, leuk met capitool wagons er achter.

FRANK103 zei

@Erik: volgens mij horen er inox rijtuigen achter

Anoniem zei

Nee, nu is het helemaal duidelijk! 😀 Fijn! 🙃

Noortje zei

Sommige dingen kunnen inderdaad mooi van lelijkheid zijn. Ik heb geen verstand van treinen dus heb er geen echte mening over hoewel ik hem wel saai vind om te zien.

FRANK103 zei

@Noortje: je hoeft zeker geen verstand te hebben van treinen, dat heb ik ook niet. Het ging mij meer om het zeegroen in combinatie met de vormgeving van de lok. Saai is dan zeker een passende opmerking!

Marc STOUTEN zei

Zo lelijk dat je het maar geen loc noemt in de titel van jouw blog. Hachelijk.

FRANK103 zei

@Marc: dat klopt!