zaterdag 18 februari 2023

De SNCF BB 9223 digitaliseren


Elke lok in de verzameling moet op de spoortafel kunnen rijden en geen nieuwe aankopen als er een lok niet functioneert. 

Ik heb nog een lok in bestelling staan, dus moet de nieuwe Franse lok toch voortvarend aangepakt worden! 

Gelukkig is het ombouwen van locomotieven iets wat neef Erik het leukste vindt aan de modelspoorhobby, hij reageerde direct enthousiast toen ik voorstelde om de Franse lok te digitaliseren. 

Ik had in de voorraadkist nog een permanent magneet en een ESU decoder liggen, de belangrijkste onderdelen voor een ombouw waren dus aanwezig! Zoals op de foto's te zien is bestaat een ombouw uit een aantal stappen. 

Eerst moeten alle analoge onderdelen eruit, dat zijn de bedrading en het relais. 

Dan wordt het motordraaistel uitgebouwd, gedemonteerd en schoongemaakt. 

De lok is echt nog nieuw, we zien geen sporen van slijtage. 

Als we de juiste permanent magneet hebben gevonden begint het weer monteren zetten van de lok. 

Dan wordt de decoder aangesloten aan de sleper (plus) en massa van de lok (min). 

Er gaan 2 draden naar de motor, door de ombouw naar permanent magneet is dit nu een gelijkstroommotor. 

Bij het testrijden doet de lok het uitstekend, volgende stap is dan de verlichting. 

Een draadje van de decoder naar de voorkant en van de decoder naar de achterkant om de nieuwe ledlampjes van stroom te voorzien, en een gezamenlijke decodermassa om knipperende lampjes te voorkomen. 

Even testrijden en de ombouw is geslaagd. 

Deze keer geen Heinz (machinist) of motorruimteverlichting, daar leent deze lok zich niet voor. 

Hachelijk?

6 opmerkingen:

Erik zei

Leuk om je verslag van je ombouw project hier te lezen.
Bijzonder dat je tenminste dertig jaar na dato alsnog deze loc nieuw kocht om hem vervolgens om te bouwen en eindelijk te laten rijden.
Veel rijplezier

FRANK103 zei

@Erik: hij heeft 30 of 40 jaar in zn doos gelegen of in de vitrinekast gestaan, gezien het ontbreken van stof denk ik dat hij in de doos heeft gelegen. Eigenlijk heel jammer, meneer Marklin maakt dit soort locomotieven toch om mee te rijden! Dat gaat deze lok nu doen!

Sjoerd zei

Dat is een mooi werkje, ik kan me voorstellen dat Erik dat met plezier doet.

FRANK103 zei

@Sjoerd: het geeft veel voldoening als een lok na ombouw zijn eerste rondje rijdt!

Ad zei

Leuk om te lezen. Ik begrijp dat je het lampje hebt vervangen door leds. Zijn dat van die leds, die naast wit licht ook rood kunnen geven; zodat je ze ook als sluitlichten kan gebruiken?

Suske. zei

Dat zou bij mij een penibele bedoening zijn met al die draden. Goed dat ze weer kunnen rijden.