woensdag 27 september 2023

De Raildagen 2023: LWR


Iets voorbij Alstom zit LWR, in de tweede Maashaven. 

Dat is op loopafstand, dacht ik eerst. 

Maar dat viel tegen, LWR zat ruim 30 kilometer verderop de binnenlanden van Rotterdam in. 

(Wrappen gaat best snel, binnen 1 dag is een lok gedaan)

Feitelijk zijn het natuurlijk niet de binnenlanden, want de Tweede Maasvlakte is meer aan de kust, maar jullie hebben vast een beeld! 

Bij LWR was het heel rustig, de demonstratie zag op het wrappen van een nieuwe NS Vectron locomotief voor de Berlijntrein. 

NS had een witte Vectron gekocht en die wordt dan voorzien van een op maat gemaakte sticker met de juiste opschriften en kleuren. 

(De Raiforce one is grijs gewrapt en vervolgens zijn alle lijntjes en letters er afzonderlijk op geplakt)

Al wist de meneer van LWR me te vertellen dat een moderne Vectron vergelijkbaar is met een betonnen nieuwbouwhuis, 

(Besturing van een Vectron, eerst aangeven in welk land de lok is en onder welke stroomsoort de lok staat. In Nederland hebben we 1500 volt en 25.000 volt)

van een afstand ziet het er strak en recht uit, maar bij het wrappen blijkt een lok helemaal niet recht te zijn. 

(Binnenin de Vectron, computerkasten en ventilatoren voor de motoren)

Na het lassen is de kap van de lok helemaal niet strak, er gaat dan een laag plamuur overheen om hem netjes te krijgen. 

Om de wrap dan goed te kunnen plaatsen moet die te groot zijn en wordt die bij het monteren bijgesneden. 

(Delen van het dak van deze 189 kunnen voor onderhoud eenvoudig losgemaakt worden)

Bij LWR wordt vooral onderhoud gepleegd aan locomotieven van Siemens, zoals de 189 en de 193 (Vectron). 

(Iedere as van de Vectron heeft een motor)

LWR beschikt onder andere over een draaibank 

om de wielbanden weer in profiel te kunnen slijpen. 

Buiten is er een rolbrug om locomotieven te kunnen parkeren 

en om ze op het juiste onderhoudsspoor te kunnen zetten. 

LWR heeft een rangeertractor met een opvallend doordachte naam 

om locomotieven te kunnen verplaatsen. 

De bezoeker aan LWR kreeg een heerlijk broodje hete kip en een glaasje drinken (gemberbier), 

Ook het bezoek aan LWR was zeer de moeite waard! 

(Dinsdagmiddag 19/9 zie ik vanuit de intercity op Amsterdam CS een nieuwe Vectron staan, ik heb toch snel een foto gemaakt door de spiegelende ramen heen. Het is de 193 934, de lok die ik een paar dagen daarvoor bij LWR gewrapt had zien worden)

Hachelijk? 

9 opmerkingen:

Sjoerd zei

Die vectron heb ik ook zien wrappen op een filmpje van rail-magazin geloof ik.

Suske. zei

Een interessante rondleiding geef je ons daar.

FRANK103 zei

@Sjoerd: ik zag dat ze aan het filmen waren en mensen interviewden, ik ben niet zo fotogeniek en heb met succes een poging gedaan buiten beeld te blijven!
Het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=M4YtpJ0bqbA

@Francky: graag gedaan!

Erik zei

Leuk om ook dit verslag te lezen en te zien. Dat Wrappen scheelt een hoop verf.
Kwam er nog een föhn aan te pas, om vel strak te trekken?
De innerlijke mens werd goed voorzien.

FRANK103 zei

@Erik: nee, het was zelf plakkende folie, er kwam geen föhn aan te pas! Je ziet op de foto’s dat de folie eerst op de goede plaats wordt gedaan met schilderstape en dat vervolgens de (witte) achterkant wordt verwijderd zodat daarna de folie als een soort sticker op de lok wordt geplakt.
Het broodje hete kip was heel verantwoord!

Ad zei

Weer leuke blogspot over de spoorwegen. Helaas heb ik ze beiden gemist. Gelukkig krijg toch nog op deze manier er iets van mee.

FRANK103 zei

@Ad: er zijn een boel evenementen, je kan niet alles bezoeken!

Noortje zei

Ik denk dat dit voor jou heel interessant was

FRANK103 zei

@Noortje: ja, ik vond het erg leuk om te zien. Helaas zijn dit soort open dagen zeldzaam, als ze georganiseerd worden dan is het vaak een eenmalige kans! Nu had ik gelukkig de vrijdag al vrij genomen en is Rotterdam voor mij redelijk op weg naar Brabant, waar ik naar de camping ging.