zondag 21 april 2024

Intermodellbau in Dortmund


Een jaarlijks treinenhoogtepunt is het bezoek aan Intermodellbau in Dortmund, een van de grootste modelbouwbeurzen in Europa. 

(Oostenrijkse baan)

Hoewel we alle hallen even bekijken, ook die met afstandbestuurbare auto's, vliegtuigen, boten, tanks, graafmachines en duikboten, 

(Wim Wijnhouds La ligne du Gerize)

de hallen met brandweerauto's en warhammer en nagemaakte koppen van filmfiguren. 

Maar de nadruk ligt voor ons op de 2 hallen met modelspoor. 

Dat waren 20 jaar geleden 3 hallen, maar ieder jaar krimpt de beurs weer iets. 

De 2 hallen zijn ook geen 2 hele hallen meer, de koopjeshal staat zeker voor een derde vol met Lego. 

De ochtend loop ik vooral door de koopjeshal, de hal met de Marklin stand is mij te druk. 

(currywurst mit pommes)

Na de eenvoudige doch voedzame lunch ga ik door de hal met de Marklin stand lopen. Hier staan alle grote fabrikanten en een aantal kleine, er staan een aantal winkeliers en een aantal modelbanen. 

Bij de modelbanen zie ik de baan La ligne du Gerize van Wim Wijnhoud. De sfeer die je ziet bij deze baan klopt helemaal, je waant je zo in Frankrijk. 

Ik heb hier zeker een halfuur staan kijken, genieten van de details op deze baan. 

Zoals de mannen met de jeu de boule ballen op het pleintje voor het station. 

De prachtige ronde stadsbaan van Parijs moet ook genoemd worden, 

en ook is er een stukje Scandinavië aanwezig. 

De Zwitserse baan laat bekende stukjes Zwitserland zien 

en een Duitse vereniging heeft een paar stukken Oost-Duitsland nagebouwd. 

Bij de stand van Marklin is de door mij bestelde Nicole als proefversie aanwezig. 

Het is inmiddels rond 15.00, tijd om wat aankopen te doen, 

als ik de kraampjes weet terug te vinden en de spulletjes niet al verkocht zijn. 

Op weg naar huis rijden we langs L'Osteria, neef Richards favoriete restaurant. 

De pizza's zijn groot en het bier lauw, 

maar gelukkig is er voldoende knoflookolie! 

Na een autorit van zo'n 2 uur ben ik thuis, tijd om de aankopen deskundig te laten keuren door Loki. 

Als ze zijn goedgekeurd moeten ze even op de spoorbaan getest worden. 

De kenners (Ad en Erik!!) zien natuurlijk direct dat het om een Re460 uit de Swiss collectie van Marklin gaat, met een afbeelding van de wielen van een krokodil op de zijkant. 

De andere aankopen zijn 4 shimmns (coilwagens), wagens voor het vervoer van staalrollen van de hoogovens naar bijvoorbeeld de autofabrieken in Duitsland. 

Een geslaagd dagje naar Intermodellbau is dan weer voorbij. 

(Eenmalige unieke en in een kleine (2024 stuks) geproduceerde Marklin EK 2024 lok)

Hachelijk?

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Het zijn weer mooi beelden van jullie jaarlijkse trip.
Gelukkig meer dan gezond voedsel om de veldslag in de koopjes hal te doorstaan.
Gefeliciteerd met je aanwinsten.
Ik kan niet naar dit drijfwerk van een krokodil kijken , zonder jouw uitleg te horen, toen we vorig jaar de verschillende kroks naast elkaar vonden.

FRANK103 zei

@Erik: die vreselijke (slaapverwekkende) invloed heb ik op de mensen om mij heen die niet snel genoeg vluchten als ik weer een bijna boeiend verhaal vertel. Trauma’s. Vlucht nu het nog kan!

Sjoerd zei

Ik zie het alweer, nou moet ik zeggen dat de prijs van deze loc best wel te doen was...

Suske. zei

Die lange rit was de moeite meer dan waard. Succes met je nieuwe aanwinsten. Loki zag dat het goed was.

Mirjam Kakelbont zei

Op je kopfoto waande ik me in het buitenland. En lezend over de beurs dacht: oh, oh, dat gaat Frank weer geld kosten. Net als (trein)wielen moet geld ook rollen. Die Franse sfeer is inderdaad prachtig. De jeu de boule ballen, de man met stok, mensen op bankjes, de oude Citroën (?) Ik zou er zo even in willen verdwijnen. Natuurlijk zag ik meteen welke loc jij hebt gekocht! Goedgekeurd door Loki dus helemaal hachelijk.

FRANK103 zei

@Sjoerd: voor een nuttige en doordachte aankoop was de prijs goed!

@Francky: Dortmund is een eind rijden, maar we vinden het zeer de moeite waard. Al is het voor de currywurst en de pizza. Volgend jaar gaan we weer!

@Mirjam: beter spijt van wat je gedaan hebt dan van wat je niet gedaan hebt, zeggen ze altijd. Dat geldt toch ook voor de aankoop van treinen? Aangezien we er geen boterham minder door eten kan zoiets best!

Ad zei

Mooie loc die Re460. Ik heb me kunnen beheersen. Geen rollend materieel tot nu toe aangeschaft. Richt me nu op de houtbouw en infrastructuur. Vordert met kleine stapjes. Hoop binnenkort weer een slaapverwekkend blogbericht daar over te kunnen melden. Bedankt dat je me als "kenner" noemt. Is bijna teveel eer. Ik schiet vol!

FRANK103 zei

@Ad: de re460 was een impulsaankoop, doorgaans heb ik weinig last van impulsen, deze keer was het te sterk. Daarbij mag best meegenomen worden dat het om een hoogvermogenlok gaat voor minder dan 90 euro. Maar eerlijk is eerlijk, er was niets rationeels aan.
Ik ben benieuwd naar de voortgang van jouw baan, ik hoop daar binnenkort iets heel slaapverwekkends over te kunnen lezen.