Zondagmorgen 09.15 staan we op het perron van Erstfeld,
we hebben 1e klasse kaartjes voor de rit met de stoomtrein van Erstfeld naar Goschenen en terug.
We installeren ons in de eerste coupé achter de stoomlok
en als we alle ramen opengeschoven hebben zijn we er klaar voor!
Het weer is niet geweldig, met veel laaghangende bewolking,
maar dat houdt ons niet tegen om de 45 minuten
die de rit duurt grotendeels uit het raam te hangen.
Bij de tunnels twijfelen we even of het niet gezonder is
de ramen dicht te doen,
(Onderlangs het kerkje van Wassen)
er komt veel damp en roet naar binnen.
Een derde reiziger vlucht uit onze coupé na de tweede tunnel naar een andere coupé,
(Station Wassen met het kerkje)
al betwijfelen wij of daar de ramen wel dicht zijn.
De trein gaat door een aantal langere tunnels,
(Langs het kerkje van Wassen)
met als hoogtepunt een keertunnel van enkele kilometers.
(Op het hoogste niveau weer langs het kerkje van Wassen)
Hoogtepunt tijdens de rit is natuurlijk het kerkje van Wassen waar de trein 3 keer langs rijdt.
En de vaandelzwaaiers die elke trein groeten.
Na aankomst in Goschenen bekijk ik natuurlijk de ingang van de Gotthard tunnel,
die wordt tegenwoordig veel minder gebruikt om naar Italië te rijden.
De Gotthard Express rijdt voor toeristen wel regelmatig door de Gotthard tunnel.
De Olifant is weer aan de dalzijde voor de trein gezet
en achteraan wordt
de re 6/6 van SBB historic aangekoppeld.
De Olifant wordt uitgebreid gesmeerd voor de terugweg.
De re 6/6 remt op de motor de trein af,
de remmen van de Olifant zouden veel te heet worden.
Op weg naar beneden komen we de krokodil nog tegen.
En natuurlijk het kerkje van Wassen.
Zondagmiddag gaan we dan naar het station van Luzern.
Hachelijk?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten